fredag 30. mars 2012

Kulich - russisk påskekake


Påske er en av de viktigste høytider i Russland. Troende skal faste 40 dager før påsken. Det vil si at man kun har lov til å spise vegansk mat. Jeg har aldri gjort det, men jeg vet at min søster har gjort det noen ganger for å gå ned i vekt. :) Russisk påske er 15. april i år, nøyaktig en uke etter påsken i Norge. Mine barn synes at de er utrolig heldige som får feire de fleste høytider to ganger i året. For dem betyr det god mat og kaker. :) 
Fargede egg og påskekake som heter Kulich er det de fleste forbinder med påske i Russland.
Fargede egg lager man ved å koke egg i vann farget med konditorfarge. Det er så morsomt med rosa, blå, grønne, lilla etc egg på frokostbordet. Du får kjøpt fargede papirbiter til farging av egg, som du legger i kokevannet. Dette har jeg ikke klart å finne i Norge. Fargeproblemet kan enkelt løses ved å koke egg sammen med rødbeter - da får du røde egg, eller gulrøtter for å få oransje egg, eller skallet fra gule løk - da får du rosa/brune egg. Har du lyst til å gjøre noe enda morsommere, kan du surre gassbind rundt eggene og farge de slik. Da får du egg med hvite stjerner. :)
Kulich ligner veldig på norsk julekake og italiensk panettone. Den skal være høy og smal, og det skal være hvit glasur på toppen, som gjerne kan renne nedover kaken. Russisk gjærbakst er forferdelig komplisert. Skal du bake etter boka, må du regne med en hel dag på kjøkkenet. Til gjengjeld får du en utrolig luftig og smakfull bakst, som holder seg utrolig lenge. Mamma oppbevarte alltid gjærbakst i en kjele med lokk. Ingen tette poser, ingen fryser. Hennes gjærbakst ble aldri tørr. Hemmeligheten er flere omganger med lang heving. Dette hadde jeg ikke tid til denne gangen, så jeg har satt sammen en oppskrift som jeg ble veldig fornøyd med, og som vil være overkommelig for de fleste. Til to store eller 16 små kaker trenger du:

75 gram gjær
375 gram sukker
250 ml lunken H-melk
100 gram romtemperert rømme
5 store romtempererte egg
2 ts vaniljesukker
ca 1 kg siktet hvetemel
175 gram romtemperert smør i terninger
150 gram rosiner
150 gram sukater eller andre tørkede frukt
sammenpisket egg til pensling

1 eggehvite
75 ml sukker
kakestrøssel

Smuldre gjæren i bakebollen. Tilsett 175 ml melk, 1 ss sukker og 150 ml mel. Bland sammen og la stå i ca 30 minutter.
I mellomtiden veier du resten av ingrediensene.
Kok opp vann og hell over rosinene og sukatene.
Tilsett sukker, melk, rømme, egg, vaniljesukker og mesteparten av melet i bakebollen. Elt til du har en smidig deig. Jeg brukte ca 950 gram hvetemel, resten sparte jeg til utbaking.
Tilsett smørterningene og elt til alt smøret er blandet inn.
Hell av rosinvannet og strø litt mel over rosinene og sukatene. Elt dem forsiktig inn i deigen.
Dekk bollen med plast og la deigen heve i ca 60 minutter, gjerne lenger hvis du har tid.
Finn frem en gryte, kjele eller kakeform, ca 20 cm i diameter. Bruker du en springform, kan du lage høyere kanter ved hjelp av aluminiumsfolie eller bakepapir. Til små kaker kan du bruke ramekiner. Smør formene med smør.
Hvelv deigen over på et lett melet bakeunderlag. Elt lett og del deigen i to eller 16 biter. Alternativt kan du lage en stor og 8 små kaker.
Lag boller av deigen og legg i formene. Dekk til med et kjøkkenhåndkle og etterhev i 45-60 minutter.
Sett stekeovnen på 180 grader.
Pensle kakene med sammenpisket egg.
Store kaker stekes nederst i ovnen i ca 60-75 minutter.
Små kaker stekes midt i ovnen i ca 20 minutter.
Dekk kakene med bakepapir under steking hvis du synes de begynner å bli veldig brune.
Sett kakeformene på rist og la de avkjøle seg i ca 10 minutter før du tar kakene ut av formene.
Avkjøl helt.

Lag glasur ved å piske sammen eggehvite og sukker til massen begynner å stivne litt. Glasuren skal ikke være for tykk, men heller ikke for tynn.
Bruk en spiseskje og hell glasuren over kakene. La den gjerne renne nedover på sidene. Strø over kakepynt, hvis du vil.
Denne kaken smaker fantastisk godt sammen med en kopp te eller kaffe. Nydelig :))))
God helg! :)

10 kommentarer:

  1. Du hadde meg på kroken helt til jeg leste "sukat"... jøkk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mette! Jeg har en sønn som sier det samme. Du kan gjerne la være å bruke sukater eller erstatte dem med andre tørkede frukt. :)

      Slett
  2. Åh, jeg elsket disse kakene i påsken i Russland! Men vi lagde de i spesielle russiske ovner. De høyeste var på 30cm tror jeg. Smakte nydelig etter gudstjenesten...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, disse kakene skal være høye og flotte. Hva slags ovner brukte dere?
      Hilsen
      Svetlana

      Slett
    2. Vi hadde en russisk ovn.
      Men jeg har alltid problemer med å få heving på deig her. Kanskje jeg skal heve deigen i 2 dager? Har du noen tips?

      Slett
    3. Russisk gjærbakst inneholder ofte mye egg og smør. Det betyr at du må ha i mer gjær enn i norske oppskrifter, ellers blir det for "tungt" for gjæren å heve deigen, hvis du skjønner hva jeg mener. Det er også viktig å ikke ha i for varm væske, og ikke sette deigen på et altfor varmt sted.
      Hilsen
      Svetlana

      Slett
  3. Hei,
    Ville bare takke deg for de russiske oppskriftene du publiserer. Kjenner noen russere og tror de vil bli mildt sagt glade hvis jeg lager noe som minner dem om hjemlandet. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Så hyggelig :) Til deg og alle mine lesere, si fra hvis det er noen oppskrifter dere savner! :)
      Svetlana .)

      Slett
  4. Hei. Jeg kom tilfeldigvis over din blogg på leting etter russiske mattradisjoner i påsken. Skal prøve påskekaken din.

    SvarSlett
  5. Hei! Lykke til med baksten! Fortell meg gjerne hva du synes etterpå.

    Hilsen
    Svetlana :-)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...