søndag 1. april 2012

Fine rundstykker med cottage cheese


Disse rundstykkene er utrolig myke og fantastisk gode! De holder seg godt, og passer både til all slags pålegg og som tilbehør til middag. Oppskriften fant jeg på Balsam for sjelen og kan anbefale på det sterkeste. Tusen takk til Trine for oppskriften!
Til 48 rundstykker trenger du:

100 gram gjær
1 l lunken melk
1 boks cottage cheese
4 ts salt
3 ts sukker
2 egg
2 kg hvetemel
300 gram romtemperert smør, i terninger
olivenolje til pensling

Ha alle ingrediensene unntatt smøret i kjøkkenmaskin. Denne oppskriften er veldig stor. Den var egentlig for stor til min kjøkkenmaskin, så neste gang skal jeg halvere den.
Elt til du har en smidig deig, ca 8 minutter.
Tilsett smøret og elt videre til alt smøret er blandet inn.
Dekk til med plast og la deigen heve i 45-60 minutter.
Hvelv deigen ut på et melet bakeunderlag. Del deigen i 48 biter og trill til rundstykker.
Sett rundstykkene på bakepapirkledte stekebrett. Dekk til med et kjøkkenhåndkle og etterhev i ca 20 minutter.
Pensle rundstykkene med olivenolje før steking. Du kan også pensle med sammenvispet egg, men for meg ble det nesten som boller, så jeg foretrekker olivenolje.
Stek rundstykkene ved 225 grader i ca 15 minutter. Kan også anbefale å steke rundstykkene på varmluft, 205 grader. Det blir veldig mange rundstykker, og du får halvert den totale steketiden hvis du bruker varmluft.
Avkjøl på rist og nyyyt. :))))
God søndag!

2 kommentarer:

  1. Takk for at du linker til meg :) Det er virkelig de mykeste og beste rundstykkene jeg vet om.
    Ha en riktig god påske!
    Klem, Trine

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Trine! Klart må jeg linke til deg :) Ja, rundstykkene var helt fantastiske. De var myke og gode selv etter å ha ligget framme i to dager. Flink du!
      En riktig God Påske til deg og dine også!
      Klem
      Svetlana

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...