onsdag 27. juni 2012

Ovnsstekt blomkål med tomater og ruccola


Jeg har aldri vært noe særlig glad i blomkål. Den smaker nesten ingenting, og fargen er lite delikat, synes jeg. Hvis jeg i tillegg får servert overkokt blomkål, som blir til mos i munnen, da er jeg ferdig. :) Vi har omtrent aldri blomkål på bordet. Gutta rynker på nesa når de hører blomkål - helt greit for meg! :)
Men så så jeg Buddy Valastro tilberede blomkål i stekeovn sammen med masse godsaker. Det så så lekkert og godt ut at jeg fikk lyst til å prøve. Gjett hva, jeg har allerede gjort det to ganger, og hele familien elsket denne retten! Jeg tuller ikke.
Denne blomkålen kan du servere som tilbehør til hva som helst, og du trenger virkelig ikke noe annet. Glem den tradisjonelle middagen med kokte poteter, gulrøtter, broccoli og blomkål. Dette her er så mye bedre! Du kan til og med servere blomkålen som en lett vegetar rett til middag.
Her er oppskriften:

2 blomkål
10 hvitløksfedd
250 gram cherrytomater, gjerne flere
5 sjalottløk
salt og pepper
olivenolje
brødstrø (oppskriften finner du HER),evt, kan du kjøpe brødstrø, for eks. Wasa
1 pakke ruccula

Sett stekeovnen på 200 grader.
Rens blomkål og skjær i små buketter.
Skjær hvitløk i tykke skiver på langs.
Skjær sjalottløk i båter.
Kle en langpanne med bakepapir.
Ha blomkål, hvitløk, tomater og sjalottløk i langpanna. Bland godt sammen.
Krydre godt med salt og pepper, og ringle over olivenolje. Ikke spar på oljen. Bland alt sammen igjen.
Strø over brødstrø slik at alt blir godt dekket. Bland forsiktig.
Stekes midt i oven i ca 40-45 minutter. Snu blomkålen forsiktig et par ganger under steking.
Ta blomkålen ut av ovnen, avkjøl et par minutter og bland sammen med ruccula.
Server! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...