mandag 25. juni 2012

Smørbrød med reker og posjert egg


Dette smørbrødet har jeg hatt lyst til å lage i flere uker nå. Husker ikke hvordan jeg kom på ideen. Jeg visste bare hvordan det skulle se ut. Jeg har aldri laget posjerte egg før, så jeg var veldig spent på om jeg fikk det til, og om posjerte egg og reker i det hele tatt passet sammen.
Jeg har hørt så mye om hvor vanskelig det er å posjere egg, og flere har sagt at jeg må regne med å ødelegge en pakke med egg før jeg får det til. Ok, ikke noe problem. Jeg dro på meny og kjøpte ekstra egg og satt i gang. Må si at jeg hadde mine tvil før jeg slapp det første egget i vannet. Jeg beroliget meg selv med å si at hvis ikke jeg får det til etter 6. egget, gidder jeg ikke mer. Da blir det rekesmørbrød til forrett. :)
Eggene fikk jeg til på første forsøk! Og de smakte fantastisk sammen med rekene!!! Hele familien elsket disse smørbrødene, og vi kommer garantert til å lage dem flere ganger. Det er overhodet ikke vanskelig å posjere egg, så ikke bli skremt. Jeg skal prøve å beskrive prosessen så godt jeg kan. Oppskriften er til 4:

4 skiver godt brød, for eksempel loff eller husholdningsbrød, prøv også dansk rugbrød
majones
4 salatblader
ca 1 kg ferske reker
frisk dill

ca 1 ss hvitvinseddik
4 store egg, så ferske som mulig

Start med å pille reker.
Anrett en brødskive på hver tallerken. Smør majones på hver brødskive. Mengde bestemmer du selv.
Legg ett salatblad på hver brødskive.
Fordel de pillede rekene over salatbladene. Lag gjerne et takmønster.
Legg et par små dillkvister over rekene.

Nå begynner moroa. :)
Det er veldig viktig at eggene er så ferske som mulig. Sjekk best-før-datoen på pakkene i butikken, og velg egg med best dato.
Knekk ett egg i en liten skål. Eggeplommen skal være inntakt.

Finn frem en stor kjele og fyll med vann. Kok opp og ha i hvitvinseddik. Jeg tok i en splash, så det gjør ikke noe om det blir mer enn 1 ss. :)
La vannet koke et par minutter, så det blir skikkelig varmt. I mellomtiden finner du frem en ballongvisp eller vanlig visp eller en skje.

Etter at vannet har kokt noen minutter, skal du lage en stor virvel i vannet med visp/skje. Dette gjør du ved å dreie vispen/skjeen rundt i en retning. Jeg foretrekker venstre. Stå klar med eggeskålen, og så fort du har laget en stor virvel i vannet, skrur du ned varmen, og slipper egget raskt ned i midten av virvelen. La egget ligge i vannet i ca 3-4 minutter.
Du må prøve deg frem når det gjelder koketid. Jeg hadde XL egg og de ble perfekte etter 4 minutter. Ta opp egget med en hulsleiv og kjenn på det. Eggehviten skal være stiv, men plommen skal være myk å ta på. Det perfekte egget skal ha flytende plomme.
Legg det ferdige egget på en asjett og fortsett med resten. Da må du koke opp vannet igjen, lage virvel etc.
Når du er ferdig med å posjere alle eggene, vil du merke at de første eggene ikke er så varme lenger. Det er ikke noe OK å servere kalde posjerte egg. :) Disse kan du legge tilbake i vannet og varme opp i noen sekunder. Ikke legg dem i kokende vann, ellers fortsetter dem å koke. :)

Legg ett egg på hver brødskive og server straks!
La hver enkelt skjære sitt egg i midten slik at plommen flyter ut før de begynner å spise. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...