søndag 1. juli 2012

Gulrotbrød med spelt


Denne oppskriften er jeg veldig fornøyd med. Brødene smaker kjempegodt, er luftige og myke, og holder seg godt. Den fine oransje fargen kjennetegner speltbrød og gjør brødene ekstra fine.
Til 2 store (1,5 l) brød trenger du:

50 gram gjær
5 dl lunkent vann
2 ss olivenolje
2 ts salt
1 ss sirup
5 dl revne gulrøtter
5 dl sammalt spelt
10 dl speltmel

Smuldre gjæren i bakebollen og tilsett de øvrige ingrediensene. Elt til du har en fin og glatt deig, ca 8 minutter.
Dekk til med plast og la deigen heve i ca 45 minutter.
Ha deigen over på et melet bakeunderlag og form til to brød som du legger i smurte former.
Dekk brødene med et kjøkkenhåndkle og etterhev i ca 45 minutter.
Forvarm ovnen til 250 grader, og når brødene settes inn, skrues ovnen ned til 200 grader.
Stekes i 35-40 minutter.
Avkjøl brødene på rist.
God søndag! :)

4 kommentarer:

  1. Nam, så fine og gode ut :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nina! Brødene er veldig gode til tross for mislykket fasong :)

      Hilsen
      Svetlana :)

      Slett
  2. Kom plutselig over denne bloggen via en annen, og dette kommer nok absolutt til å bli en av mine favorittblogger :)
    Så mye godt og ny inspirasjon for meg :) Tror nok det blir litt baking og matlaging i ferien min gutten min ja..:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Å så hyggelig, og velkommen! Jeg elsker å lage mat og bake sammen med gutta mine. Kos dere i ferien!
      Hilsen
      Svetlana :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...