onsdag 18. juli 2012

Økologisk kyllingfilet med en slags gresk salat og yoghurtdressing


 
Vi skulle ha kylling til middag, og da vi kom til kyllingdisken på Meny ble vi fristet til å kjøpe økologisk kyllingfilet. Det har vi aldri gjort før og var veldig spent på om vi kom til å merke noen forskjell og om det var verdt pengene. 
Vi hadde ingen oppskrift, så vi tok bare det vi hadde i kjøleskapet som vi tenkte ville passe til kyllingen. Kyllingen skulle stekes som den var ettersom vi var veldig opptatte av selve kjøttsmaken. Hva kan jeg si? Kyllingkjøttet var veldig godt. Ikke bare smaken, men også konsistensen var annerledes. Kjøttet var fint og fast, akkurat sånn som jeg er vant til. Jeg fikk nemlig mye godt kyllingkjøtt da jeg bodde hjemme i Russland. Det kom ikke noe vann ut av filetene da Rune stekte dem, som det pleier å gjøre når vi steker "billig" kyllingfilet.
Var det verdt pengene? Ja, jeg vil si det. Men, dessverre, er prisen så høy at jeg ikke tror vi kommer til å kjøpe økologisk kylling så ofte. Det tror jeg også mange vil være enige i. Det er så mye fokus på helse og sunn mat her i landet, og da burde myndighetene støttet oss litt der, synes jeg. :) Ikke bare kylling, men andre matvarer også. :)
Oppskriften er til 2:

2 økologiske kyllingfileter
olivenolje
salt og pepper
paprikapulver
Salat:
1 pose salatmix (Baby Leaf)
1 glass oliven
10 cherrytomater, i båter
1/2 hvit løk (salatløk), i skiver
1/2 agurk, i terninger
200 gram fetaost, i terninger
olivenolje

Yoghurtdressing:
2 dl tyrkisk yoghurt
1 ts hvit balsamico
1 hvitløksfedd
salt og pepper

hvitløkskrutonger (oppskriften finner du HER)

Sett stekeovnen på 220 grader.
Ha olivenolje i en stekepanne. Stek kyllingfiletene på høy varme, 2-3 minutter på hver side.
Krydre med salt, pepper og paprikapulver.
Legg kyllingfiletene i en ildfast form. Ta vare på stekefettet. Stek kyllingen i ovnen i 15-20 minutter, avhengig av størrelsen.
La filetene hvile litt før servering.

Bland sammen ingrediensene til salaten. Ringle over litt olivenolje.

Bland sammen ingrediensene til dressingen.

Bruk stekefettet til å steke krutongene i.

Server kyllingfiletene sammen med salaten, yoghurtdressingen og krutongene. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...