fredag 13. juli 2012

Vinmarinerte jordbær


Denne desserten er fantastisk god! Ideen kom plutselig etter at jeg så en artikkel i et blad hos frisøren om hvilken vin som passet til jordbær. Jeg er ikke så interessert i vin, så jeg leste ikke artikkelen, men kombinasjonen vin og jordbær ble av en eller annen grunn lagret på harddisken. Etter et par dager kom jeg hjem med en kasse jordbær. Mesteparten av bærene gikk til syltetøy, noen ble lagt i fryseren, og resten skulle vi ha til dessert. Og da passet det fint å prøve ut vinmarinerte jordbær.
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke hvit dessertvin, men ble skuffet da jeg så at vi kun hadde rød. Alternativet var tørr/halvtørr hvitvin. Jeg hadde ikke så lyst til å blande bærene med tørr vin, selvom jeg er sikker på at det hadde funket fint, men jeg så for meg en søt kombinasjon. Jeg smakte på den røde dessertvinen (italiensk Recioto della Valpolicella Classico 2007), og fant ut at det måtte jeg bare prøve. Desserten ble veldig god. Vinen var ikke fremtredende, smaken av jordbær var fortsatt der, så disste to smakene passet veldig fint sammen.
Dette er selvfølgelig ingen barnevennlig dessert, men jeg har laget et par forslag til hvordan du skal lage en barnevennlig versjon av denne desserten.
Til 2 voksne trenger du:

1 kurv jordbær
2 ss sukker
revet skall av 1 sitron eller 2 lime
1 vaniljestang
1/2 dl dessertvin rød eller hvit (prøv også rosèvin eller halvtørr hvitvin, Cognac eller likør)

hakkede pistasjnøtter til pynt (kan sløyfes)
revet mørk sjokolade til pynt (kan sløyfes)

 
Vask og tørk bærene. Rens og skjær store bær i fire og små bær i to. Ha bærene over i en serveringsskål.
Dryss over sukkeret og sitrusskallet og bland forsiktig.
Skrap ut vaniljefrø og rør ut i vinen. Hell vinen over bærene. Rør forsiktig.
Dekk skålen med plastfolie, og la desserten stå og trekke et par timer i kjøleskapet.
Strø over hakkede pistasjnøtter og sjokolade før servering.
Desserten er veldig god som den er. Som tilbehør kan du ha tørre kjeks, for eksempel mandelkjeks.

* Jeg synes ikke at is eller krem passer til rød dessertvin, men om du bruker Cognac eller likør, så tror jeg kanskje det vil passe bedre. Prøv gjerne pistasjis.
* Jeg skrev pistasjnøtter og mørk sjokolade til pynt. Jeg hadde ikke på pistasj og sjokolade da bildet ble tatt. Dette kom jeg på i ettertid da desserten nesten var spist opp. :)

Alt. 1 til barn:
samme ingredienser som over

Kok opp vin sammen med vaniljefrø, sukker og sitrusskall. La vinen småkoke til alkoholen har fordampet. Avkjøl helt. Hell vinen over bærene, og la desserten stå og trekke i kjøleskapet.
*Vin kan erstattes med vann.

Alt. 2 til barn:
erstatt vin med appelsinjuice eller Mozell.

God helg!  :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...