fredag 24. august 2012

Blåbærkake med ostekrem


Ukens søtsak blir denne myke, saftige blåbærkaken med deilig ostekrem. Enhver blåbærelsker vil elske denne kaken! Kaken er superenkel å lage, og jeg anbefaler å lage den samme dag som den skal spises da den er aller best når den er nybakt og ennå litt lunken.

Oppskriften fant jeg i BBCGoodFood. Finn frem:

175 gram mykt smør
175 gram sukker
3 store egg
225 gram hvetemel
2 ts bakepulver
2 ts vaniljeekstrakt
60 + 80 ml rømme (jeg brukte seterrømme)
ca 190 gram blåbær*

Ostekrem:
200 gram Philadelphia kremost
100 gram melis

ca 150 gram blåbær* til pynt

Sett stekeovnen på 180 grader/160 grader varmluft.
Smør og kle en springform, ca 22 cm i diameter, med bakepapir.

Rør sammen smør, sukker, egg, hvetemel, bakepulver og vaniljekstrakt med en håndmikser i ca 2 minutter til alt alt er godt blandet.
Rør i 60 ml rømme (4 ss).
Vend inn blåbær til slutt.
Hell kakerøren i formen, og glatt til med slikkepott eller spatula.
Bak kaken midt i ovnen i 50-55 minutter.
Sjekk med kakenål om kaken er gjennomstekt.
Avkjøl på rist i 10 minutter.
Ta kaken ut av formen, og fjern bakepapiret.
Avkjøl videre på rist til kaken er nesten kald.

Pisk sammen kremost, melis og resten av rømmen (80 ml).
Bre kremen over kaken, og pynt med friske blåbær.
Kos deg! :)

* Tips: har du ikke blåbær, kan du bruke bringebær. Neste gang skal jeg prøve det. Tror kaken vil smake himmelsk med bringebær.

6 kommentarer:

  1. Heisan, jeg skal prøve å lage denne kake til lørdag, men ser at du ha i 60ml rømme eller 80ml?

    Tusen takk for fine blogget, veldig interessant :)

    Mvh. Ninie, Trondheim

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Ninie, og tusen takk for tilbakemelding! Du trenger totalt 140 ml rømme. 60 ml skal tilsettes i kakerøren og 80 ml i kremen. Nå har jeg også rettet oppskriften.
      Lykke til med kaken!
      Hilsen
      Svetlana

      Slett
  2. Tusen takk for at du delte denne oppskriften! Dette er den beste blåbærkaken jeg noen sinde har smakt :)

    Inger Lise, Fredrikstad

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Inger lise! Så hyggelig. :) Tusen takk!

      Klem
      Svetlana :)

      Slett
  3. Hei! Jeg skal bake denne kaken i morgen, men den skal stå til tirsdag. Kan den stå med ostekremen over natten?
    PS: Trenger svar nå i dag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og beklager sent svar.
      Ja, det går veldig fint!

      Lykke til!

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...