søndag 26. august 2012

Gulrotsuppe i suppebrød


Disse suppebrødene er det lenge siden jeg har laget, og fant ut at nå var det på tide å gjøre det igjen. Det er utrolig morsomt å servere suppe i slike brødboller. Jeg laget gulrotsuppe denne gangen, og den passet utmerket til brødene.
Suppen sugde til seg det som var igjen av innmaten, og med sprøe hvitløkskrutonger på toppen ble det en deilig matopplevelse for hele familien. Barna sa til og med at jeg måtte lage dette mye oftere. Christian spurte om påfyll mange ganger, og det var ikke noe suppe igjen når vi var ferdige med å spise.
Til 4 trenger du:

Suppebrød:

25 gram gjær
5 dl lunkent vann
470 gram hvetemel
100 gram sammalt hvete grov eller fin
100 gram sammalt rug fin
2 ts salt
revet skall og saft av 1 lime

Ha alle ingrediensene i en bakebolle, og elt godt til du har en fin og smidig deig.
Dekk bollen med plast, og la deigen heve i ca 1,5 time.
Ha deigen over på et melet bakeunderlag.
Del deigen i fire, og form til runde brød/boller.
Sett brødene på et bakepapirkledt stekebrett. Dekk til med et kjøkkenhåndkle, og etterhev i ca 1 time.
Snitt et kryss på toppen av hvert brød.
Stek brødene i midten av ovnen ved 200 grader i 40-45 minutter.
Avkjøl på rist.
Brødene er fine å fryse.

Gulrotsuppe:

2 store sjalottløk, hakkede
smør til steking
700-750 gram gulrøtter, i terninger
2-3 poteter, i terninger
1-1,2 l varm grønnsaksbuljong
2 dl appelsinjuice
2 ss rømme eller creme fraiche
salt og pepper
litt cayennepepper
frisk persille, hakket
rømme eller yoghurt til servering

Ha 1 ss smør i en stor kjele.
Stek løken på lav/middels varme et par minutter til den er blank og myk.
Tilsett gulrøtter, poteter, buljong og appelsinjuice.
Kok opp, og la suppen småkoke i ca 20-25 minutter til grønnsakene er møre.
Mos suppen med en stavmikser e.l. til den er jevn og fin.
Tilsett rømme, og smak til med salt, pepper og cayennepepper.
Ha i hakket persille rett før servering.

Krutonger:

innmaten fra suppebrød
3-4 hvitløksfedd
olivenolje
salt og pepper

Sett stekeovnen på 200 grader.
Skjær av toppen av brødene. Skrap ut det meste av innmaten med hendene eller en skje. La ca 1 cm av innmaten være igjen.
Skjær innmaten i terninger.
Grovhakk hvitløken.
Ha alt sammen i en ildfast form.
Ringle over olivenolje, og krydre med salt og pepper.
Bland godt, og stek midt i ovnen i 10-15 minutter.

Fyll brødene med suppe, og server sammen med krutonger, rømme eller yoghurt og et ekstra persilledryss.
God søndag!

18 kommentarer:

  1. Nej vad ser det gott ut!
    Bästa hälsningar från Agda i Stockholm.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Agda! Tusen takk for en så koselig kommentar! :-)
      Klem
      Svetlana :-)

      Slett
  2. Må si meg meget enig i at folk spiser for lite ribbe!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje det du? Godt vi er forskjellige!
      Svetlana :-)

      Slett
  3. Bra blogg!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett!

    Er det noen som har tips om gode blogger jeg bør anbefale så send meg en link på magne.antonsen [@] vg.no Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen tusen takk, Magne :-) Det var hyggelig :-)
      Hilsen
      Svetlana

      Slett
  4. Suppe i brød har jeg spist mange ganger i Budapest!
    Supert å få oppskrift! Jeg har bare prøvd med løksuppe.
    Takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig, Marit! Takk for at du tok deg tid til å skrive en liten hilsen :-)
      Klem
      Svetlana

      Slett
  5. Hva slags type brød bruker du? Hva er oppskriften på brødet? Må jo være litt hardt for å holde på vesken eller?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Brødoppskriften finner du øverst i innlegget. :-)
      Hilsen
      Svetlana

      Slett
  6. Jeg har nettopp spist, likevel ble jeg sulten av dette innlegget. Det både ser og høres nydelig ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var veldig koselig og morsomt å lese kommentaren din. Tusen takk!
      Klem
      Svetlana :)

      Slett
  7. SÅÅÅÅÅÅÅÅ stilig! Imponert!:)Hilsen Bollefrua:)

    SvarSlett
  8. Dette måååå lages en dag!! Men da må jeg prøve meg med glutenfritt brød. Det så kjempe godt ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig. :) Takk for det!
      Hilsen
      Svetlana :)

      Slett
  9. Du er min favorittblogger. Du har jo alle oppskriftene jeg ønsker å lage. 1000000 takk for inspirasjon og gode oppskrifter.

    Klem Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Jannicke! Utrolig koselig å lese slike kommentarer. Det er dere lesere som gir meg inspirasjon til å blogge!

      Klem
      Svetlana :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...