lørdag 18. august 2012

Hjemmelaget vaniljesukker


Vaniljesukker med ekte vanilje trenger ikke å være så dyrt, og kan fint lages hjemme. Skal du lage kake eller dessert og ha i vaniljefrø, ikke kast vaniljestangen. Vaniljestang har fortsatt mye vaniljearoma selv uten frø. Bland stangen med sukker, så har du vaniljesukker i løpet av noen få dager.
Dette trenger du:

et tett glass eller en boks
ca 250 gram sukker
2 vaniljestenger med eller uten frø

Ha ca halvparten av sukkeret i glasset. Legg i vaniljestengene. Ha i resten av sukkeret.
Rør litt rundt. Pass på at vaniljestengene blir godt dekket av sukkeret.
Sett på lokket.
Vent noen dager før du tar vaniljesukkeret i bruk. :)

* Tips: fyll på mer sukker, og ha gjerne i flere vaniljestenger etterhvert som du bruker av sukkeret.

4 kommentarer:

  1. Det beste vaniljesukkeret er heimelaga ;o)
    Eg likar å lesa bloggen din, og har småplanar om å overraske ei russisk veninne med litt bakst med valmuefrø ;o)
    Ellers finn eg mykje inspirasjon i oppskriftene dine.
    Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Siri!
      Så hyggelig at du vil overraske veninnen. :) Lykke til, og fortell gjerne hvordan det gikk! Tror hun kommer til å bli veldig glad. :)))
      Hilsen
      Svetlana

      Slett
  2. hei,fin blogg du har! jeg lurer på om du har noen andre mat blogger som du kanskje leser og vil annbefale? hadde blitt glad om du svarer :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk!
      Jeg henter mye inspirasjon fra andre matblogger og matsider samt blader. Jeg har linket til matblogger og nettsider her på bloggen, som jeg ofte er innom og leser, spesielt hvis overskriften virker spennende. Hvis jeg skal nevne noen favoritter, så må det være Mat På Bordet, Himmelske Kager, Cool Chic Style Confidential og VeganMisjonen.
      Hilsen
      Svetlana :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...