mandag 6. august 2012

Kylling tikka på spyd med karriris


Mine barn elsker grillspyd. Vi har dessverre ikke hatt noe særlig grillvær i år, og vi griller ikke for enhver pris. :) Skal jeg grille, må det være sol og såpass varmt at det går an å sitte ute og spise uten å måtte ta på meg jakke. Spise med jakke eller tykk genser på er ikke noe for meg. Heldigvis er det fullt mulig å grille inne hvis din stekeovn har grillfunksjon. For å glede gutta laget jeg denne gangen kylling tikka på spyd. Som tilbehør serverte jeg karriris med paprika. Enkelt og godt. Til 4 trenger du:

4 store kyllingfileter
1 dl naturell yoghurt
2 hvitløksfedd, revet eller presset
1 ss revet frisk ingefær
3 ss sitronsaft
1 ts salt
1/2 ts chilipulver
3/4 ts malt korianderfrø
1 ss frisk koriander
3 ts tandoori masala
3 ss olje

1 stor rød løk i tykke skiver

ca 6 dl vann
litt salt
4 dl basmatiris
1 ss karripulver
1 rød paprika, i terninger

Tilbehør:
raita ( oppskriftene finner du HER)

Skjær kyllingfiletene i biter.
Riv ingefær og hvitløk på rivjern.
Mal korianderfrø.
Bland alle ingrediensene og legg filetene i marinaden natten over eller minst 1 time.
Bløtlegg trespyd i minst 30 minutter. Du kommer til å trenge 4 spyd.
Tre kyllingfiletene på spyd.

Sett stekeovnen på 220 grader grill.
Finn frem en stor ildfast form eller en langpanne.
Ha litt olje i bunnen av formen.
Legg løkskivene i formen.
Legg kyllingspydene over løken.
Stek spydene i ca 20 minutter. Snu av og til.

I mellomtiden koker du risen.
Kok opp vann i en kjele. Tilsett salt, ris, karri og paprika.
La risen småkoke under lokk i ca 15 minutter, eller til risen er myk. Er risen fortsatt hard etter at alt vannet har fordampet tilsetter du mer vann.

Fordel risen på 4 tallerkener, legg kyllingspydene oppå eller ved siden av risen, og pynt med løk.
Server sammen med raita. :)

4 kommentarer:

  1. Hei!
    Jeg kom tilfeldigvis over dine nettsider da jeg lette etter oppskrift på vaniljesukker(!). Bodde på Grunerløkka i Oslo for mange år siden, og da spise jeg ofte på en lokal "kneipe" som lagde fantastisk chicken tikka masala. Ble veldig inspirert av oppskriften din - skal prøve den ut i løpet av uka. Kommer tilbake med statusrapport! :-) Hilsen Frode på Toten (hobbykokk)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Frode!
      Da er jeg veldig spent på din statusrapport! Jeg har ikke spist så mye Tikka Masala i mitt liv, og kan ikke si at jeg vet hvordan ekte Tikka Masala skal smake. Tar gjerne imot tips!
      Hilsen
      Svetlana :)

      Slett
  2. Ser veldig godt ut!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...