fredag 31. august 2012

Matopplevelser og noen bilder fra Sardinia

 
Sardinia er en italiensk øy, som er den nest største i Middelhavet etter Sicilia. Sardinia er mitt favorittsted her på jorda, og kan anbefales på det sterkeste både til barnefamilier, unge uten barn og godt voksne. Øya er et paradis for den som elsker Italia. Nydelig mat, kultur, små og koselige byer med trange gater og brosteiner, hyggelige og gjestfrie mennesker, vakker og frodig natur, fantastiske strender.... ja, Sardinia har alt.

Vi har nettopp kommet hjem fra en ukelang ferie på Sardinia, nok en gang. Jeg trodde aldri jeg kom til å bli som mange pensjonister som ferierer på Gran Canaria på samme tidspunkt, bor på samme sted og samme hotell år etter år. Ikke før jeg reiste til Sardinia for første gang i 2007. Det var som å komme hjem for meg. Og slik har det vært siden. Vi bor alltid i Alghero, bestiller samme hotell, og i tillegg har vi funnet vår favorittrestaurant, som er litt bortgjemt fra turistene og dermed har beholdt sin autentisitet. Ja, det går faktisk an å finne et eget sted som man vil vende tilbake til og aldri bli lei av. Barna elsker Sardinia, og vil heller ikke dra noe annet sted. Fantastisk!
Nå var vi der igjen. Vi var så heldige som fikk en toppleilighet med to verandaer. Den ene vendte mot havet. Vi bodde kun 50 meter fra en av Algheros fineste strender, og det var utrolig deilig å spise frokost i morgensolen og nyte utsikten. Etter en så dårlig sommer hjemme var vi fast bestemt på at de  første dagene skulle vi bare ligge på stranda, så lenge vi orket, og vi skulle ikke klage på varmen. Det var + 35 grader i skyggen, og det var virkelig deilig å kjenne varmen. En dag var det spesielt varmt, og på slutten av dagen kunne du kjenne at vannet var varmere enn deg. Denne varmen savner vi nå.
Vi hadde en stor matbutikk og bakeri i første etasje, og det var bare å handle fersk brød og kaker, deilig pålegg og ikke minst herlige grønnsaker og frukt, og nyte det til frokost på verandaen og lunsj på stranden. Vi fant ut at det ikke var noen vits i å spise lunsj på strandrestauranten når vi kunne lage minst like god lunsj selv. Italienske grønnsaker og frukt er et kapittel for seg selv. Størrelsen, smaken, duften, konsistensen er noe helt annet enn det vi får her i Norge. Bare et lite persilleblad hadde så intens smak, og paprika var både søt og hadde mye smak uten å være bitter. Digre ferskener og aprikoser hadde vi alltid med i kjølebaggen på stranden. De var søte, friske og veldig saftige. Barna er ikke så glade i fersken og aprikoser hjemme, men her elsket de dem.
Forrige gang vi var på Sardinia fikk vi med oss matfestival i Alghero. Og det var det i år også! Det var satt opp mange telt langs med strandpromenaden, og du kunne få smake og kjøpe ost, pølser, olje, honning, kaker, flatbrød etc fra lokale produsenter. Gutta syntes det var supergøy å få smaksprøver. De elsker smaksprøver! :) Og for meg var dette feriens høydepunkt. Jeg fikk dessverre ikke tatt noen bilder fordi teltene åpnet senere på kvelden, og det var umulig å ta noen gode bilder på grunn av mørke og folkemassene som stod foran hvert telt. Den gode nyheten er at jeg fikk tatt bilder av en annen matfestival i en liten by som heter Ozieri, som var helt lik den i Alghero. :)
 
 
Ozieri ligger ca en time med bil fra Alghero. Vi ble tipset om denne byen av en italiensk bekjent av Rune, som studerte i Alghero på 60-tallet. Ozieri er en liten og koselig by, som er kjent for sine kaker, som heter "cupolettas". Cupolettas ligner på små terter med nydelig mandelfyll og melisglasur på toppen. Selvfølgelig måtte vi dra dit. :)
 
(Cupoletta)
 
Da vi kom til Ozieri ble vi møtt av et stort marked midt i byen. Her kunne du fått kjøpt alt fra klær og sko, duker og gardiner, sysaker, kjøkkenutstyr, pølser, skinke, oster og kaker. Her har du noen bilder:
 
 
Sjekk all osten! På Sardinia finnes det utallige varianter av pecorino. Parmesan er ikke så vanlig, men pecorino er det mye av på grunn av den store mengden sauer på øya. Pecorino blir brukt på samme måte som parmesan: i pastasauser, som et dryss over pasta, til forrett og til kaker. Smaken varierer fra superstram til nesten søtlig. Det samme gjelder ricotta. Glem smuldrete ricotta du får kjøpt i norske butikker. På Sardinia kan du til og med få ricotta som ligner på mozzarella i konsistensen. Den beste ricottaen smakte jeg på en gård (agriturismo), som heter Sa Mandra. Ricottaen der var utrolig lett i konsistensen, den hadde mye smak men samtidig var veldig mild. Veldig vanskelig å beskrive. Det finnes en spesiell type ricotta, som de kaller Vachino. Vachino brukes i tradisjonelle sardiske kaker "seadas" eller "sebadas". Jeg har dessverre ikke et bilde av sebadas her, men kan fortelle at dette er en søt deig med sitronsmak som fylles med ricotta og formes til runde kaker, ca 10 cm i diameter. Kakene friteres, og deretter serveres sammen med honning eller sukker eller nutella. Sebadas må du bare smake på hvis du skal på Sardinia.
 
(Enda mer ost)
 
(Pane carasau - sardisk flatbrød)
 
(Se på disse savoiardikjeksene!)
 

(Enda mer ost)


 

(Masse godsaker)
 

(Deilig sardisk nougat. Legg merke til kniven som ligger ved siden av nougaten. Den brukes til å hakke nougat i små biter. Jeg klarte ikke å se på når han gjorde det. :))
 
(Deilige kaker!)

(Enda flere kaker :))
 
(Formaggelle - stekte ostekaker med og uten rosiner. Disse ble med oss tilbake til Alghero :))
 
(Cupolettas foran, tericche bak til venstre og papassini til høyre. Perfekte til kveldskos!)
 
Etter å ha forspist meg på de fleste kakene på bildene, har jeg funnet ut at flere av kakene ville passet fint til jul. Jeg har kjøpt meg fire sardiske kokebøker på italiensk (!!!), så nå er det bare å følge med her på bloggen. Jeg gleder meg til høsten og julaften! :)))))
God helg! :)

2 kommentarer:

  1. Hei :-)
    Kom tilfeldigvis over bloggen din, og den var jo bare super med masse deilige oppskrifter o.a. Vi har lenge tenkt å reise til Sardinia, og spør i den forbindelse om du kan anbefale hotell, ev. leiligheter. Letter å spørre noen som har erfaring derfra :-) Ha en fin helg. Mvh Ann Kristin Danielsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Ann Kristin!
      Send meg en mail, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan. Det blir enklere å ta det over mail. :)
      Hilsen
      Svetlana

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...