søndag 23. september 2012

Fantastiske småbrød

 
Disse herlige småbrødene er min nye favoritt! Jeg har bakt dem hver kveld denne uken, og kommer helt sikkert til å bake neste uke også. De er myke inni og har sprø skorpe, fantastisk gode på smak, og holder seg godt. Det beste av alt er at du ikke trenger å elte deigen, og det tar 2 timer fra du rører sammen deigen til du har ferdigstekte småbrød.
Disse småbrødene ble anbefalt som tilbehør til Alexander's grønnsakssuppe med pølser på sol.no for noen uker siden. Jeg kan bekrefte at småbrødene er en perfekt følge til både supper, salater og pastaretter, men også kjempefine til frokost og lunsj. Oppskriften kommer fra Monicas matverden, og kan anbefales på det sterkeste.
Til 12-14 småbrød trenger du:
 
25 gram gjær
5 dl lunkent vann
1 dl lunken melk
2 ts salt
1 ss honning
12,5 dl hvetemel
(erstatt gjerne 2,5 dl av melet med sammalt hvete eller rug, grov eller fin)
 
Smuldre gjæren i en bakebolle.
Tilsett litt vann, og rør ut gjæren.
Tilsett resten av ingrediensene, og rør deigen raskt sammen med en tresleiv.
Strø over litt mel, dekk til med plastfolie, og la deigen heve i 1-1,5 time.
 
Sett stekeovnen på 240 grader.
Ha deigen over på et melet bakeunderlag.
Strø over litt mel, og strekk deigen forsiktig til et rektangel. Del opp deigen med en stiv slikkepott eller deigskrape, til trekantede eller rombeformede brød. La dem være ujevne. De blir enda finere da.
Legg småbrødene på to bakepapirkledte brett.
Sett det første brettet inn i ovnen så fort ovnen er varm nok. Småbrødene skal ikke etterheves. Stek dem midt i ovnen i 12-15 minutter, til de er gyllenbrune.
Avkjøles utildekket på rist.
God søndag! :)

4 kommentarer:

  1. Helt enig, disse småbrødene er helt fantastiske!:) Jeg har selv bakt dem noen ganger i det siste. Utrolig lettvint, og en kjempehit hos ungene mine. Så enig med deg:) Ha en fortsatt fin kveld! Cecilie:)

    SvarSlett
  2. De hørtes gode ut! Nina

    SvarSlett
  3. Hei!
    Har fulgt med på bloggen din en god stund nå og du lager utrolig mye god mat :-)
    Jeg har selv ingen matblogg, men er glad i lage mat, både middag og bakverk så jeg er alltid på jakt etter nye oppskrifter og må bare si at du er en stor inspirator:-)
    Disse småbrødene er det andre gang jeg lager nå og de er bare såååååååååååååååå gode og også sunne uten for mye fett og sukker.
    Selv er jeg fotograf og hjemmeværende for tiden og lager det meste av maten fra bunnen av.
    Måtte bare si tusen takk for at jeg kan titte innom denne flotte siden din med jevne mellomrom og nyte både bilder og oppskrifter av deilig mat:-)

    Hilsen Tone

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Tone!
      Åååå det er så hyggelig å få slike kommentarer. :) Jeg blir så rørt.
      Jeg har faktisk en småbrøddeig stående på kjøkkenbenken nå. :) De er virkelig gode, og så populære hjemme hos meg.
      Jeg tar gjerne imot tips til oppskrifter og fotografering! Skulle så gjerne gått på fotokurs selv. :)
      Klem
      Svetlana :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...