torsdag 27. september 2012

Harira - marokkansk lammesuppe

 
Det er fårikålens dag idag, men ikke hjemme hos oss. :) Min mann spurte meg pent om vi kunne la være å spise fårikål i år, og det var helt greit! Jeg er ikke så begeistret for lam, eller heller lukten av kokt eller stekt lam, og det er ytterst sjelden vi har lam på bordet. Pinnekjøtt får du meg ikke til å spise - aldri! Derimot synes jeg at fårikål kan være godt, sånn en gang i året. :) Men så lenge mannen ikke hadde så lyst på fårikål i år, slapp jeg å lage det, men istedet laget jeg en marokkansk lammesuppe, som falt i smak hos hele familien. Kanskje er det noe du får lyst til å lage istedenfor fårikål du også?
Denne suppen, snarere gryten, er veldig enkel å lage, men er langt ifra like kjedelig som fårikål. Vil du heller lage fårikål, og trenger en god oppskrift, finner du den HER.
Harira er litt tidskrevende, men ikke fullt så tidskrevende som fårikål. Det tar ca 1,5 time å tilberede harira. Til 4-6 trenger du:
 
900 gram -1 kg lammebog
1 dl grønne linser
2 løk, i grove biter
2 ss smør
1 ts paprika
1 ts gurkemeie
2 ts cumin
1 ts kanel
1/2 ts ingefær
en klype safran
1 l grønnsaksbuljong
 
1 ss hvetemel
2 dl  vann
 
1 boks hermetiske kikerter
1 boks hermetiske tomater
salt og pepper
saft av 1/2 sitron
 
frisk koriander til pynt
frisk persille til pynt
 
4 dl ris
 
Skjær lam i biter. La beinet sitte på.
Finn frem en stor gryte, og ha i lam, linser, løk, smør, krydder og buljong.
Kok opp, og la småkoke i 30 minutter.
Rør ut hvetemel i vann, og tilsett i gryta sammen med kikerter og tomater. Smak til med salt og pepper.
Kok opp, og la småkoke i ca 45 minutter.
Tilsett sitronsaft. Smak til med mer salt og pepper, hvis nødvendig.
Dryss over hakket koriander og persille rett før servering.
 
Kok risen etter anvisning på pakken.
 
Ha et par-tre ss ris på hver tallerken, og hell suppen over.
Server gjerne sammen med godt brød, for eksempel disse småbrødene.
:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...