fredag 21. september 2012

Hjemmelaget bounty uten sukker

 
Bounty er en av barnas store favoritter blant sjokolade og godteri. Jeg er ikke så begeistret for bounty fordi jeg synes at kokosfyllet smaker mer kunstige stoffer enn kokos, og det blir ikke bedre nå som jeg har laget bounty selv. Gutta syntes at disse var supergode. Alexander sa: "Disse må du lage 1000 av!" :) Prøv du også, og si hva du synes. :)
De fleste ingrediensene får du kjøpt i helsekostbutikker. Her er oppskriften:
 
50 gram Cocosa
1 dl sukrinmelis
2 dl kremfløte eller kokosmelk
250 gram kokosmasse
 
Sjokolade:
 
200 gram kakaomasse, grovhakket
100 gram kakaosmør, grovhakket
80 gram agavesirup
2 ts vaniljepulver
 
Smelt Cocosa forsiktig i en kjele, og rør inn sukrinmelis. Rør til sukrinmelisen er oppløst.
Tilsett kremfløte/kokosmelk.
Ha i kokosmassen og bland alt godt sammen.
Ha massen over i en bolle, og sett i kjøleskapet i minst 1 time.
Form massen til kuler eller små brød som du legger på bakepapirkledte brett. Du kan også presse massen ned i konfektformer i silikon. Sett brettene/formene i fryseren til massen er stivfrossen. Jeg lot mine stå over natten da jeg ikke hadde tid til å gjøre dem ferdige samme dag.
 
Smelt kakaomassen og kakaosmøret skånsomt i vannbad, og bland i agavesirup og vaniljepulver.
 
Ta kokosbitene ut av formene og legg på bakepapir, hvis du bruker silikonformer. Dypp bitene i sjokoladen ved hjelp av to gafler. Sett bitene tilbake på bakepapir. Dypp gjerne to ganger for å få et tykkere sjokoladelag. Sjokoladen stivner veldig fort, og det hjelper veldig når du skal dyppe en gang til. Så fort du er ferdig med ett brett, setter du det i kjøleskapet.
Oppbevar bounty i kjøleskapet eller fryseren.
Hjemmelaget bounty laget med kremfløte har begrenset holdbarhet i kjøleskapet. Anbefaler derfor å fryse det du ikke skal spise med en gang . De tiner veldig fort.
God helg! :)

2 kommentarer:

  1. mmMmm.. Denne oppskriften vil jeg prøve snart :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig! Lykke til! :)

      Hilsen
      Svetlana :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...