mandag 10. september 2012

Hjemmelaget eplegelé


Eplesesongen er i gang, og jeg har allerede fått og plukket endel epler selv. Ifjor laget jeg eplemarmelade og eplemos, og i år fikk jeg lyst til å lage eplegelé. Eplegelé er veldig godt som pålegg, spesielt på nybakt loff eller fine rundstykker.
Jeg er veldig glad i å bruke demerarasukker i kaker og gjærbakst som inneholder epler, og valgte å bruke demerara i eplegelé også. Dette kan anbefales! Jeg var litt redd for at geléen skulle smake for mye krydder på grunn av demerara, men den ble helt perfekt. Eplegeléen smakte mye eple, og fargen ble såååå fin!
Du trenger:

2 kg epler
1,5 l vann

1 pose Certo fruktpektin
1 l demerarasukker

Bruk gjerne så vidt modne epler da de inneholder mye pektin. Eplene skal ikke skrelles. Du trenger ikke å fjerne kjernehus.
Vask eplene, og del i mindre biter. Ha eplebitene i en eller to store kjeler. Jeg brukte to.
Hell over vann.
La eplene få et godt oppkok, og sett kjelen til side. Epler må ikke koke ellers blir de til mos, og da blir det vanskelig å sile saften.
La eplene trekke under lokk i 1-2 timer.

Sil saften og mål opp.
Du skal få 1,5 l saft. Har du mindre saft og den virker tykk, tilsetter du vann til du har 1,5 l.
Kok opp saften i en kjele.
Ta kjelen av varmen og tilsett Certo fruktpektin under konstant omrøring for å unngå klumper.
Sett kjelen tilbake, og tilsett sukkeret. La det koke til sukkeret har løst seg. Rør godt.
Skum av, og hell over i rene og varme glass. Jeg vasker glass og lokk i oppvaskmaskin eller for hånd med oppvasksåpe, og så steriliserer jeg dem i stekeovnen ved 100 grader i minst 10 minutter.
Fyll glassene helt opp og sett på lokk.
Har du glass med skrulokk, setter du dem opp ned på et kjøkkenhåndkle til de er avkjølt.
Oppbevar bringebærgelé mørkt og kjølig.
:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...