onsdag 12. september 2012

Hjemmelaget tyttebærsyltetøy

 
Tyttebærsyltetøy hører vinteren til hos oss, og er et must som tilbehør til julemat. Det tok meg flere år å forstå og venne meg til denne tradisjonen. Jeg er fortsatt ikke så begeistret for tyttebærsyltetøy i kombinasjon med kjøtt, men jeg nekter ikke å spise det. I mitt hode er syltetøy et søtt pålegg, og jeg ville heller spist tyttebærsyltetøy på brødskive. :)
Nå er det masse bær og sopp i skogen, så det er bare å ta på seg varme klær og gode sko, ta med en kaffekanne og dra ut. Ellers kan du gjøre som meg - kjøp tyttebær i butikken. :) Jeg fikk øye på noen flotte tyttebærkurver på Meny i helgen, og det var umulig å gå forbi, som vanlig. :))) Jeg måtte også en tur på Jernia for å kjøpe flere syltetøyglass, og etter det var jeg klar til å lage syltetøy. Nå tror jeg er ferdig med sylting for i år. Det er fortsatt ikke så kaldt i kjelleren at jeg kan sette syltetøyglass der, og da må de stå i kjøleskapet. Det er såvidt plass til pålegg i kjøleskapet nå, så jeg må bare stoppe her. :)
Denne gangen valgte jeg å bruke syltesukker for å gjøre det så lettvint som mulig. Syltetøyet stivnet fint, og ble veldig godt, akkurat etter min smak: ikke for søtt og ikke for surt. Smak deg frem når det gjelder sukker.
Dette trenger du for å lage tyttebærsyltetøy:
 
1 kg tyttebær
1 kg syltesukker
 
Vask og rens bærene.
Bland sammen bær og sukker i en stor kjele.
Varm opp under stadig omrøring. Bærmassen vil virke tørr til å begynne med, men vil bli bløtere etterhvert som bærene blir varme. Det er viktig å røre hele tiden, slik at sukkeret ikke svir seg.
Kok opp, og la bærene koke på middels varme i ca 10 minutter. Rør om av og til for å løse opp sukkeret.
Hell syltetøyet på rene og varme glass.
*Jeg vasker glass og lokk i oppvaskmaskin eller for hånd med oppvasksåpe, og så steriliserer jeg dem i stekeovnen ved 100 grader i minst 10 minutter.*
Fyll glassene helt opp og sett på lokk.
Har du glass med skrulokk, setter du dem opp ned på et kjøkkenhåndkle til de er avkjølt.
Oppbevar tyttebærsyltetøyet mørkt og kjølig.
:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...