torsdag 13. september 2012

Laks med parmaskinke

 
Jeg har alltid vært skeptisk til rå fisk. Rå fisk og kjøtt var blant de få tingene jeg aldri kunne tenke meg å spise. Jeg ble dårlig av selve tanken. Smaken, lukten, konsistensen - nei, dette skulle jeg absolutt ikke ha. Aldri i livet! Jeg har heller aldri smakt på ekte sushi. Da noen venner fortalte at de hadde så lyst på sushi til middag, kunne jeg ikke skjønne at noen ville seg selv så vondt. MEN, så så jeg på "Hellstrøm rydder opp hjemme" på søndagen. Han laget blant annet en rett som bestod av rå laks, parmaskinke, løk og diverse godsaker. Livet mitt ble snudd opp ned. Jeg måtte prøve denne retten!
Jeg vet ikke hva som har skjedd, men jeg måtte bare. Rett i butikken på mandag, og vips, hadde jeg to pakker med SALMA (sashimi) i kjøleskapet. Jeg må innrømme at jeg var veldig forsiktig og laget bare en liten rett, og måtte hele tiden minne meg selv på å ikke tenke på at det var rå fisk. Jeg måtte glemme alt og konsentrere meg om smaken. Det samme sa jeg til gutta, og da kunne jeg jo ikke nekte å spise.
Jeg laget ikke retten helt etter Hellstrøms oppskrift, men det var ikke langt unna. Hva ble resultatet? Gutta spurte om å få mer. De og Rune kranglet nesten om hvem som skulle få de siste bitene. Jeg synes det var veldig godt jeg også. Rå laks smakte faktisk bedre enn stekt. Jeg skal absolutt prøve flere retter med rå laks. Og vet du hva? Jeg bestilte sushi til forrett på bursdagen min!!! Nå er jeg veldig spent. :) Tusen takk til Eyvind Hellstrøm! Utrolig hva du fikk til med meg. :)
Oppskriften er til en liten forrett. Du kan gjerne doble den. Du trenger:
 
100 gram rå laks, i tynne skiver
ca 50 gram, spekeskinke, i strimler
1/4 hvit løk/salatløk eller 1 sjalottløk, i tynne skiver
salt og pepper
god olivenolje
hakket gressløk
 
Anrett lakseskivene på et fat.
Strø over parmaskinkestrimlene, og deretter løkskivene.
Krydre med salt og pepper.
Ringle over olivenolje.
Strø over litt hakket gressløk.
Server! :)

2 kommentarer:

  1. Bra blogg!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til http://vg.no

    Er det noen som har tips om gode blogger jeg bør anbefale så send meg en link på magne.antonsen [æ] vg.no Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...