fredag 28. september 2012

Mammas "Mishka"-kake


Denne kaken er uten tvil verdens beste kake for meg! Mamma bakte alltid den når noen i familien hadde bursdag og på nyttårsaften. Nå blir den også alltid bakt når vi kommer på besøk. Kaken er, med andre ord, familiens ultimate festkake. "Mishka" betyr bamse, men jeg aner ikke hvorfor kaken heter det. Mulig det er på grunn av den brune glasuren på utsiden, og de myke og søte kakebunnene. I tillegg er kaken høy og flott å se på. Mishka smaker barndom for meg, og vekker alltid gode minner når jeg spiser den. I år bakte jeg Mishka til vår bursdagsfeiring hos et vennepar av oss, og det var veldig koselig å dele kaken og opplevelsen sammen med familien og gode venner. Jeg ble både trist og glad. Trist fordi jeg ikke har mamma og pappa her, som jeg så gjerne ville feiret dagen min sammen med, og glad fordi jeg har så mange flotte mennesker i mitt liv...
Mishka er utrolig enkel å lage, og består av veldig få ingredienser. Kaken inneholde sukret kondensert melk, som skal være mulig å få tak i de fleste butikker nå, også i Sverige. Kakerøren skal røres lett for hånd.
Du lurer kanskje på hvorfor den lyse bunnen er så gul? Jeg tok feil mel mens jeg snakket med mamma på telefon! Jeg sjekket ikke hva som stod på melboksen, og tok speltmel. Dette oppdaget jeg ikke før jeg skulle rydde bort melboksen. :) Men vet du hva? Ingen har merket noe. Kaken ble like god og flott. Da kan du egentlig velge om du vil bruke hvetemel eller speltmel. :)
Finn frem:

1 boks sukret kondensert melk
1 toppet ts natron
400 gram seterrømme/creme fraiche
1 egg
330 ml hvetemel
3 ss smeltet usaltet smør
3 ss kakao

Sett stekeovnen på 180 grader.
Kle bunnene av to springformer, ca 20-22 cm i diameter, med bakepapir. Smør sidene med usaltet smør.
Legg melken i en kjele med veldig varmt vann. La den ligge til boksen blir varm. Dette vil gjøre melken tyntflytende.
Bland natron med 3 ss rømme i en bakebolle, og la stå 5 minutter.
Rør i ett egg, kondensert melk, hvetemel og smeltet smør.
Hell halvparten av røren i den ene formen. Sett formen midt i stekeovnen, og stek i ca 20 minutter.
Bland kakao sammen med resten av røren. Hell sjokoladerøren i den andre formen. Sjokoladebunnen stekes også i ca 20 minutter. Sjokoladebunnen vil alltid være litt høyere enn den lyse bunnen.

Krem:
resten av seterrømme/creme fraiche
220 ml sukker

Pisk sammen rømme og sukker til krem. Du kan også bruke creme fraiche istedenfor rømme, men kaken blir litt friskere på smak hvis du bruker rømme.

Del bunnene i to.
Legg en sjokoladebunn på et fat. Smør 1/3 av kremen over bunnen. Legg en lys bunn over, og smør 1/3 av kremen over. Deretter legger du en sjokoladebunn, og smører resten av kremen over. Legg til slutt en lys bunn på toppen.

Glasur:
4 ss kakao
220 ml sukker
4 ss melk
60 gram smør

revet sjokolade eller strøssel til pynt

Knus kakao og sukker med baksiden av en metallskje i en liten kjele.
Tilsett melk, og rør rundt.
Varm forsiktig opp til sukkeret er oppløst. Glasuren må ikke koke.
Så fort sukkeret er oppløst, rører du inn smøret.
Hell glasuren på toppen av kaken. La glasuren renne nedover på sidene. Bruk en bred kniv eller slikkepott for å smøre glasuren godt utover sidene. Det gjør ikke noe om glasuren renner ned på fatet. Den kan du skrape bort når glasuren har stivnet.
Strø over revet sjokolade eller strøssel, og sett kaken i kjøleskapet til glasuren har stivnet.
Kaken blir best hvis den får stå og trekke i kjøleskapet natten over.
Koooooos deg! :)

*Tips: ønsker du en enda større og flottere kake, kan du fint doble oppskriften. Bruk da større springformer, ca 26-28 cm i diameter.

4 kommentarer:

  1. Hei Svetlana,

    Jeg har fulgt deg og dine kulinariske kreasjoner i lengre stund nå, og mimrer ofte tilbake til gamle barndomsminner fra det russiske kjøkken. Takk for så mange fine oppskrifter og stadig ny motivasjon til å bake/kokkelere! Dette så ut som en av mange kaker jeg gjerne kunne tenke meg å lage, men jeg lurer på en ting: hva mener du med "resten av rømmen" i oppskriften av kremen? Vil det si at du kjøpte to bokser rømme til kaken, og brukte 400 gr av det i kaken, og har dermed ca 200 gr igjen til kremen? Eller er det mer? :)

    Hilsen Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Maria og tusen takk for koselige ord! :)
      Du trenger totalt 400 gram rømme. Det er kun 3 ss rømme som skal tilsettes i deigen sammen med natron, og resten bruker du til krem. Dette skapte en forvirring for meg også, og jeg holdt på å tilsette 400 gram rømme i kakedeigen, men heldigvis snakket jeg med mor på telefon mens jeg laget kaken, og rakk å spørre henne om det var riktig. :)

      Lykke til!

      Hilsen
      Svetlana :)

      Slett
  2. Fin kaka. Jag tror vi gör en liknande kaka i Polen. Tack för recept

    SvarSlett
    Svar
    1. Det vil jeg tro. Vi har mange like oppskrifter. :)

      Klem
      Svetlana :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...