onsdag 5. september 2012

Marokkansk kyllingtagine

 
Idag er det marokkansk kyllingtagine til middag. Tagine er en nordafrikansk leirgryte, som består av et fat og kjegleformet lokk. En slik gryte sørger for at du får utrolig saftig og mørt kjøtt, og alle råvarene beholder sin aroma og smak. Du får en fantastisk blanding av smakene, og duften som kommer når du åpner lokket er ubeskrivelig. Jeg så flere typer tagine på Traktøren i Oslo i helgen, så du behøver ikke å dra helt til Nord-Afrika for å få kjøpt en gryte. Får du ikke tak i tagine der du bor, kan du fint bruke en hvilken som helst annen gryte bare du har et lokk. Jeg har ikke tagine, og kommer ikke til å skaffe meg en med mindre jeg gjør om halve stua til et kjøkken for å få mer skapplass. :) Hmmm... jeg har tenkt tanken..... :)))))
I sommer så jeg Jamie Oliver lage kyllingtagine i Marokko på tv, men jeg fant ikke oppskriften noe sted på nettet. Jeg noterte det jeg husket, men vet ikke om jeg fikk med alt. Godt ble det, og da er jeg fornøyd. :) Til 4 trenger du:
 
4 store kyllinglår eller 1 hel kylling, oppdelt
 
Marinade:
1 ts korianderfrø
1 ts kumin
1 ts revet ingefær
2-3 ts  garam masala
salt og pepper
olivenolje
 
1 løk, i skiver
4 hvitløksfedd, i tynne skiver
1 fennikel, delt i 8 båter
en klype safran
2,5 dl varm kyllingbuljong
 
frisk koriander (kan erstattes med persille, hvis du ikke liker koriander)
 
320 gram couscous
 
Bland sammen ingrediensene til marinaden i en stor bolle. Ha i kylling.
Mariner kyllingen i 2-3 timer, gjerne over natten.
Brun kyllingen i en stor stekepanne eller gryte.
Fordel løk, hvitløk og fennikel over og rundt kyllingen.
Rør ut safranen i buljongen, og hell over kyllingen.
Kok opp, og la kyllingen putre på lav varme i 1,5-2 timer, til kjøttet faller fra hverandre.
Dryss over hakket koriander/persille rett før servering.
 
Lag couscous etter anvisning på pakken, og server sammen med kyllingtagine. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...