onsdag 26. september 2012

Potet- og løksuppe


Høstinfluensaen har kommet, og det merkes godt på jobben. Folk blir syke en etter en både i Moss og i Oslo. Jeg håper inderlig at jeg skal få slippe unna i år, men jeg skjønner at det ikke er så lett når jeg jobber i bank og har kontakt med mennesker hver dag, og i tillegg sitter jeg på toget til og fra Oslo to dager i uka. Det er bare å fortsette å spise masse frukt og grønnsaker og få nok søvn hver natt, og håpe på det beste. Det å få nok søvn er også et problem nå som lille pusen er forferdelig forkjølet hun også. Jeg visste ikke at katter kunne bli forkjølet!?! Hun skal jo absolutt sove i sengen til mamma og pappa, og helst sammen med storepusen for å holde seg varm. Og når hun våkner opp om natten fordi hun er tett i nesa, og begynner å nyse og snyte seg, og snørret spruter ut som foss, er det umulig for oss å få sove. Vi synes jo så synd på henne, og nei, vi har ikke hjerte til å kaste henne ut av rommet. :)
Nå har jeg sporet av litt her, men det jeg hadde tenkt å skrive var at når man er forkjølet, så er det veldig godt å spise noe varmt uten store biter, som bare kan skli ned i halsen, og lindre både kropp og sjel. Er du også forkjølet eller har noen i familien som er forkjølet, kan du lage denne enkle og gode suppen, som garantert vil falle i smak hos hele familien.
Til 4 trenger du:

olivenolje
7 middelsstore poteter, i terninger
1/2 purre, i ringer
1 stor eller to små sjalottløk, finhakket
2 hvitløksfedd, finhakkede
1 l varm grønnsaksbuljong
200 gram frisk spinat, grovhakket
2 dl kremfløte
salt og pepper
1/2 potte kruspersille, hakket
1 potte gressløk, hakket

Forslag til tilbehør:
stekt sopp
sprøstekt spekeskinke eller bacon
tynne skiver av rå torsk eller laks

Fres poteter, purre, sjalottløk og hvitløk i en stor kjele.
Tilsett buljong, og la suppen småkoke i 15-20 minutter.
La spinaten koke med de siste 5 minuttene.
Mos suppen med en stavmikser til den er jevn og fin.
Tilsett fløte, og varm opp nesten til kokepunktet.
Smak til med salt og pepper.
Ha i kruspersille og gressløk rett før servering.
Pynt evt. med ønsket tilbehør. Fisken tilsettes også rett før servering. Det er viktig å skjære den i tynne skiver for at den skal rekke å bli gjennomkokt .
Kos deg. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...