tirsdag 11. september 2012

SALMA med timianrisotto


Enkel, men fantastisk god middagsrett, som passer både til hverdag og fest. Jeg syntes at dette var så godt at jeg ønsket meg SALMA med risotto til middag på bursdagen min om en uke. :) SALMA smaker nydelig som den er, og da valgte jeg å ikke krydre den for mye, men heller ha litt ekstra smak på risottoen ved å tilsette timian. Kan anbefales!
Til 4 trenger du:

800 gram SALMA, delt i to eller fire biter
olivenolje
salt og pepper

Sett stekeovnen på 180 grader.
Ha litt olivenolje i bunnen av en ildfast form.
Legg fisken i formen. Krydre med salt og pepper.
Stekes midt i ovnen i 10-15 minutter. Jeg delte fisken i to biter, og måtte steke den i ca 13 minutter. SALMA skal ikke være helt gjennomstekt. Den bør være litt rosa i midten.

Timianrisotto:

olivenolje
3 sjalottløk, finhakket
2 hvitløksfedd, finhakket
en håndfull frisk timian
400 gram risottoris, for eksempel arborio
1 dl tørr hvitvin
1 l grønnsaksbuljong
3 ss smør
100 gram revet parmesan
salt og pepper

Stek løk i litt olivenolje i en stor stekepanne i ca 3 minutter.
Tilsett hvitløk og timian, og stek videre i 2 minutter.
Tilsett risen og stek i 1-2 minutter til den er gjennomtrukket av oljen.
Tilsett vinen og stek videre under konstant omrøring til alkoholen er fordampet. Det merker du hvis du lukter på risen: får du et hardt alkoholslag i nesa betyr det at det er for tidlig, men hvis du kjenner en behagelig vinlukt går du til neste steg.
Tilsett buljongen, en øse av gangen, og rør til all væsken nesten er absorbert. Dette vil ta ca 15-20 minutter. Det er viktig å ikke ha for høy varme, for da vil buljongen fordampe for fort og risen vil forbli hard. Har du for lav varme, blir risen overkokt og grøtete.
Ta stekepannen av varmen. Rør i smør og parmesan.
Smak til med salt og pepper.

Server straks. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...