lørdag 29. september 2012

Soppsuppe


Vi spiser mye suppe om dagen. Det er så mange flotte grønnsaker og sopp i butikker nå at jeg blir fristet til å ta med meg halve grønnsaksavdelingen uten å ha planlagt hva jeg skal lage. Denne gangen dro jeg med meg en kilo kantareller. :) Jeg fikk nemlig en oppskrift på kantarellsuppe av Sissel på jobben, som hun hadde fått mye skryt av. Suppen er virkelig god, lett i konsistensen, men samtidig ganske mettende. En slik suppe er fin å spise før trening, hvis du skal trene litt ut på kvelden. Kantareller kan erstattes med hvilken som helst annen sopp. Lag gjerne en stor porsjon med en gang, og frys rester.
Til 4 trenger du:

500 gram kantareller eller annen sopp
4 sjalottløk, finhakkede
1 ss smør
1 l hønsebuljong eller grønnsaksbuljong
saft av 1/2 sitron eller 1 lime
2 dl fløte
1 dl melk
salt og pepper
1/ dl frisk persille, hakket

sprøstekt spekeskinke eller bacon (kan sløyfes)

Rens soppen og del i mindre biter.
Stek løk og sopp i smør til løken er myk og blank.
Spe med buljong og tilsett sitronsaft.
Mos suppen med en stavmikser e.l. til alt er godt blandet og suppen jevner seg.
Tilsett fløte og melk, og smak suppen til med salt og pepper.
Varm opp suppen på nytt.
Rør inn persille før servering.
Sprøstekt spekeskinke eller bacon passer godt som tilbehør, hvis du ikke ønsker en vegetar rett.
Godt brød eller rundstykker hører med.
God helg! :)

4 kommentarer:

  1. Hørtes ut som en deilig suppe!:) ha en fin helg! Cecilie:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Cecilie!
      Ha en fin helg du også!
      Klem
      Svetlana :)

      Slett
  2. Takk for flott oppskrift! Dette var min første hjemmelagde soppsuppe, og den ble kjempegod :)

    Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig, Helene!
      Prøv også de andre suppene her på bloggen :)

      Hilsen
      Svetlana :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...