onsdag 3. oktober 2012

Bringebærterte med mandelfyll og vaniljekrem


Dagens kake er gårsdagens etterfølger. Jeg kom på at jeg hadde noen veldig fine bringebær i fryseren, og da ble det en bringebærterte. :) Denne terten er en litt mer luksuriøs variant av bringebærterten jeg laget for litt over en måned siden. Forskjellen er at denne terten har et godt lag med mandelfyll under vaniljekremen. Supergodt!
Oppskriften fant jeg i et blad, som lå hos fotpleier, men jeg husker ikke hva slags blad det var. Jeg måtte anstrenge meg for å huske oppskriften at jeg ikke tenkte på å se etter hva bladet het. :) Terten ble veldig fin å se på, og er virkelig nydelig på smak. Anbefales!
Du trenger:

Terteform, ca 26-28 cm i diameter, gjerne med avtagbar bunn

Mørdeig:

200 gram smør
100 gram melis
1 egg
300 gram hvetemel

Rør smør og melis hvitt.
Rør i egget.
Rør i melet til slutt. Arbeid deigen raskt sammen med hendene. Pakk inn i plast, og la deigen hvile i kjøleskapet mens du lager mandelfyll.

Mandelfyll:

100 gram mykt smør
100 gram sukker
2 egg
100 gram finhakkede mandler
15 gram hvetemel

Rør smør og sukker hvitt.
Rør i egg, ett av gangen. Rør godt mellom hvert egg.
Rør i mandler.
Rør i hvetemel til slutt.

Vaniljekrem - oppskriften finner du HER.

ca 300 gram bringebær, friske eller frosne (frosne bær tines på et stykke kjøkkenpapir i kjøleskapet over natten)

Sett stekeovnen på 180 grader.
Kjevle ut deigen på et godt melet bakeunderlag til den er stor nok til å dekke bunnen og sidene til formen. Deigen skal være tykk. Den blir fort klissete på grunn av mye smør, derfor er det lurt å jobbe raskt. Rull deigen rundt kjevlen, og rull ut over formen. Press deigen godt i bunnen, hjørnene og sidene. Prikk lett med en liten gaffel. Ikke prikk helt gjennom.
Hell mandelfyllet i formen.
Stek terten midt i ovnen i ca 40 minutter.
Avkjøl på rist.
Ta terten ut av formen hvis det lar seg gjøre. Sett terten på et passende fat.
Fordel vaniljekremen over mandelfyllet.
Pynt med bringebær.
Kos deg! :)

2 kommentarer:

  1. Så veldig god ut !!
    Gratulerer som vinner av oktober mnd, hos Coop,:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tuuuusen takk for det!!!
      Hilsen
      Svetlana :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...