torsdag 11. oktober 2012

Eggnudler med biffstrimler, broccoli og hoisinsaus


Gutta har spurt meg mange ganger i det siste om ikke vi kunne ha nudler til middag en dag. Jeg har aldri vært en stor tilhenger av nudler, men jeg lovte at jeg skulle lage det. Jeg kjøpte en pakke med eggnudler, godt storfekjøtt og grønnsaker, og nudler ble satt opp på ukemenyen. Så kom nudlerdagen. Jeg tok frem kjøttet og strimlet det, grønnsakene var pent skåret, og nudlene lå klare til koking på kjøkkenbenken. Jeg trodde gutta kom til å bli overlykkelige. Istedet fikk jeg høre:" Hva er dette for noe? Hvorfor skal vi ha kjøtt? Hvorfor skal vi ha grønnsaker? Er DETTE nudler?" "Hva mener dere?",- spurte jeg. "Nudler er ikke SÅNN! Du skal bare helle kokende vann over, så er de ferdige!".  Da skjønte jeg hva de mente. De hadde sett noen klassekamerater spise det på skolen, og det var det de hadde lyst på til middag. Jeg beroliget dem med å si at mine nudler var så mye bedre, men det hjalp ikke så mye. Christian ble nesten lei seg... ja... over nudler! Er det noe mine barn kan gråte over, så er det mat. :) Det  gikk fort over. Middagen tok ikke lang tid å lage, og de ble ganske fornøyde likevel. Tror faktisk de var enig med meg selvom de ikke sa det så høyt. :)
Til 4 trenger du:

250 gram eggnudler

rapsolje
400-450 gram storfekjøtt, i strimler
1 ingefær på størrelse med en finger, revet
2 hvitløksfedd, i skiver
1/2 gul løk, hakket eller i skiver
1 chili, hakket (smak deg frem)
1 rød paprika, i strimler
1 broccoli, i små buketter
2 gulrøtter, i strimler
1 boks minimais, skylles i kaldt vann
limesaft
soyasaus
hoisinsaus
frisk koriander, hakket
sweet chili saus

Eggnudler kokes etter anvisning på pakken.

Varm opp lit olje i en stekepanne eller wok.
Fres kjøtt, ingefær, hvitløk, løk og chili til kjøttet er brunt.
Tilsett paprika, broccoli og gulrøtter, og stek videre i 2-3 minutter.
Tilsett minimais.
Smak til med limesaft, soyasaus og hoisinsaus. Jeg tok en god splash av alt.
Tilsett litt mer rapsolje, og ha i hakket koriander.
Smak til med sweet chili saus, hvis du ønsker litt sterkere smak. Evt. kan du gjøre som meg og ha sausen som tilbehør.
Bland nudlene sammen med kjøttsausen, og server straks! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...