lørdag 20. oktober 2012

Gresskargrøt

 
Det nærmer seg Halloween, og butikkene har allerede fått inn masse gresskar i forskjellige størrelser, farger og fasonger. Mine barn synes det er veldig stas å lage gresskarlykter til Halloween. Det gjør også jeg. Jeg har allerede kjøpt 3 store gresskar på tilsammen 15 kg, noen flaskegresskar og noen små, søte, som jeg skal bruke som pynt.
Synes du også at det er gøy med gresskar på Halloween, men vet ikke hva du skal bruke innmaten til? Følg med på bloggen. Her vil jeg legge ut nye gresskaroppskrifter i neste uke. Ellers finner du endel gresskaroppskrifter under etiketten "gresskar" og "Halloween".
Gresskar sies å være veldig sunt siden det er rikt på betakaroten. Det inneholder også kalsium, kalium, jern, folat og C-vitamin. Dessuten er det veldig lite fett og karbohydrater i gresskar.
Idag laget jeg gresskargrøt til frokost. Dette er en gammel, russisk klassiker, som kan være et alternativ til vanlig risgrøt. Vi hadde sukker og kanel som tilbehør, men jeg tipper at det også ville vært godt med aprikos- eller ferskensyltetøy eller appelsinmarmelade. Gresskargrøt kan også spises til middag sammen med flatbrød og spekemat. Prøv du også!
Oppskriften er til 4-6 personer:
 
1 kg renset gresskar
revet skall av 1 appelsin
3,5 dl vann
1 ts vaniljesukker
3 ss sukker
en klype salt
2,5 dl grøtris (jeg brukte Ming pga kortere koketid)
5 dl lettmelk
2 ss smør, gjerne usaltet
 
Skjær gresskaret i mindre biter.
Ha gresskarbitene i en tykkbunnet kjele sammen med appelsinskallet og vannet.
Kok opp, og la det småkoke i ca 20 minutter, eller til gresskaret er mørt.
Mos gresskaret med en stavmikser.
Tilsett vaniljesukker, sukker, salt, grøtris og melk.
Kok opp, og la grøten småkoke delvis under lokk i 20 minutter. Rør om av og til slik at grøten ikke svir seg.
Sett stekeovnen på 180 grader.
Når grøten er ferdigkokt, heller du den i en ildfast form.
Tilsett smør i terninger, rør om et par ganger og sett formen inn i stekeovnen.
La grøten stå i ovnen i 10 minutter.
Server grøten sammen med sukker og kanel, syltetøy eller spekemat og et glass melk. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...