mandag 8. oktober 2012

Hjemmelaget saft av tørkede aprikoser og svisker

 
Hjemmelaget saft har blitt en ny favoritt hos oss. Saften jeg lager er veldig enkel, og kan varieres etter hva en liker eller har i skapet. Forrige gang laget jeg saft av jordbær, moreller og epler (oppskriften finner du HER). Denne gangen laget jeg saft av tørkede aprikoser, svisker, friske jordbær og epler. Jeg var ikke så begeistret for denne saften da jeg var liten, så jeg var veldig spent på hva gutta ville si. Gjett om jeg ble overrasket da Christian sa: "Dette er verdens beste saft!". Alexander var ikke helt enig i at saften var verdens beste, men han syntes at den veldig god. :)

Du trenger:

3 l vann
en god håndfull tørkede aprikoser
en god håndfull svisker
5-6 store jordbær, friske eller frosne (kan sløyfes)

2 dl sukker
3  epler

Kok opp vann i en stor kjele.
Tilsett aprikoser og svisker. Kok opp og la frukten småkoke i 5 minutter.
Tilsett jordbær, og la det småkoke videre i 10 minutter.
Tilsett 2 dl sukker, og småkok videre under omrøring til sukkeret er oppløst.
Smak på saften. Trenger den mer sukker, tilsetter du litt mer sukker.
Del eplene i biter. Eplene trenger ikke å skrelles, fjern kun kjernehus.
Tilsett eplene i saften. Kok opp, og ta kjelen av varmen. Epler skal ikke kokes, kun trekkes.
La saften stå og trekke til den er kald, gjerne over natten.
Sil saften og hell i flasker eller mugger med lokk, og oppbevar i kjøleskapet.
Saften holder seg fint i 3-4 dager.

* Tips:
- skulle saften bli for søt, kan du tilsette mer vann eller prøve med sitronsaft.
- dette kun er et forslag til ingredienser. Ta gjerne blåbær, bringebær eller andre bær. Bland sammen flere bærslag. Bruk fersken, plommer eller pærer i tillegg til epler eller istedet for epler. I likhet med epler skal ikke pærer koke, ellers vil de gå i stykker.
- er saften for sterk på smak, tilsetter du mer vann
- jordbær blir til mos etter å ha kokt litt, men de gir saften en meget god smak og sødme. Bare noen få jordbær vil gjøre susen! Anbefaler derfor å tilsette noen jordbær uansett hvilken saft du lager.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...