tirsdag 23. oktober 2012

Koreanske gulrøtter

 
Denne retten vekker gode barndomsminner hos meg. Mamma og jeg pleide å handle på et frukt- og grønnsaksmarked hver helg, og jeg husker den herlige duften som kom fra diskene der man solgte koreanske gulrøtter og diverse salater. Duften var uimotståelig og jeg ble sulten med en gang.
Koreanske gulrøtter er min favoritt. De er både søte og sure, myke og sprø, og kan lages så sterke som du selv ønsker. Gulrøttene kan spises som de er sammen med godt brød, ellers passer de til som tilbehør til det meste.
Finn frem:
 
1 kg gulrøtter
2 ss sukker
1 1/2 ss salt
5 hvitløksfedd
4 ss klar eddik
2 ts tørket koriander
1 dl rapsolje
1/2-1 ts cayennepepper
 
Riv gulrøttene på et juliennejern. Du må ha juliennejern.
Ha de revne gulrøttene i en passende bolle.
Strø over sukker og salt. Bland godt.
Tilsett pressede hvitløksfedd, eddik og koriander.
Varm opp olje i en liten stekepanne. Vent til det begynner å ryke litt.
Ta stekepannen av varmen og tilsett cayennepepper. Avkjøl litt før du heller oljen over gulrøttene.
Bland alt sammen, og la gulrøttene stå og trekke noen timer, gjerne over natten.
:)
 
*Tips: oppskriften er veldig stor og den holdt til to middager til oss fire. Vi hadde gulrøttene som tilbehør. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...