fredag 19. oktober 2012

Semulekake

 
Semulekake er en god, gammeldags og folkekjær kake i Russland, og resten av gamle Sovietunionen. Jeg tør egentlig ikke å si hvilket land kaken egentlig kommer fra.
Ikke rynk på nesa når du leser semule. Du må bare prøve! Du kommer til å bli overrasket over hvor god og fantastisk saftig semulekaken er. Er du glad i semulegrøt, kommer du til å elske denne kaken.
Jeg er en stor tilhenger av kaker som kan røres sammen i en fei, helles i formen, stekes i ovnen, ferdig! Slik er semulekaken også. Den trenger ingen krem eller glasur, den er kjempegod som den er. Og duften... kan ikke beskrives. :)

Du trenger:
 
5 dl semulegryn
6 dl vaniljeyoghurt*
3 store egg
1,7 dl sukker
1 toppet ts natron + litt klar eddik
2 ss rapsolje
revet skall av 1 appelsin
 
Bland semulegryn sammen med yoghurt i en bolle, og la stå på kjøkkenbenken i 30-40 minutter.
 
Sett stekeovnen på 180 grader.
 
Pisk egg og sukker til eggedosis.
Tilsett semuleblandingen.
Bland natron med litt eddik til natron begynner å boble. Tilsett i røren.
Tilsett resten av ingrediensene. Rør godt med en slikkepott. Ikke rør for mye.
Hell røren i en smurt springform, 22-24 cm i diameter.
Stek kaken midt i ovnen i ca 35 minutter. Sjekk med kakenål om kaken er gjennomstekt før du tar den ut av ovnen.
Avkjøl kaken i formen før du tar av kakeringen og setter kaken på et passende fat.
Server kaken som den er eller sammen med friske bær eller syltetøy.
Jeg likte kaken som den var, barna ville ha jordbærsyltetøy til, og Rune likte den best sammen med aprikossyltetøy. :)
 
 
*Tips: du kan bruke naturell yoghurt istedenfor vanilje, men da må du øke sukkermengden til ihvertfall 2,5 dl og tilsette 1-2 ts vaniljesukker eller vaniljestang.
 
God helg! :)

6 kommentarer:

  1. Jeg er så glad jeg fant denne oppskriften, for den har blitt en stor hit i min familie! Vi har prøvd litt ulike varianter, men den jeg laget i anledning lillegutts toårsdag var best. Da hadde jeg en liten skvis av juice fra appelsinen i kaka, og jeg hadde melisglasur på toppen. Kjempegod! Tusen takk for at du delte oppskriften! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Guro, og tusen takk for en koselig kommentar. :)
      Da skal jeg også prøve med appelsinjuice og melisglasur! Takk for tipset!

      Klem
      Svetlana :)

      Slett
  2. Denne kaken hørtes god ut, må prøves. Så mange fine oppskrifter du legger ut, blir så inspirert. Takk for en fin blogg:) mvh Vivian

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig, Vivian! Tusen takk :-) Du skriver alltid så koselige kommentarer. :-)

      Klem
      Svetlana :-)

      Slett
  3. Jeg baket denne KAKA =) akkurat ifølge oppskriften din i går. Den var forferdelig ... som en stein og rå inne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Det var synd. Det er viktig at du følger oppskriften nøye. Jeg har bakt denne kaken mange ganger og har aldri mislyktes. Har også fått mange gode kommentarer fra andre, så du må bare prøve igjen. :-)

      Hilsen
      Svetlana :-)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...