mandag 19. november 2012

Biscotti


En av mine lesere spurte meg om ikke jeg hadde en god oppskrift på Biscotti, og det hadde jeg! Biscotti er italienske tørre kaker med mandler, men kan også inneholde pinjekjerner og andre nøtter. Biscotti betyr "bakt to ganger" - deigen formes som lange pølser og stekes, deretter deles pølsene i avlange kaker, og så skal dem tørke videre i ovnen.
Jeg opplevde noe helt annet da jeg var på Sardinia. Der er Biscotti en felles betegnelse på alle tørre kaker!
Vi får holde oss til de tradisjonelle Biscotti'ene, og da kan jeg anbefale denne oppskriften. Disse Biscotti'ene er passe søte, tørre og sprø, men ikke så harde at du bør bekymre deg for tannlegeregningen. :)
Du trenger:

250 g hvetemel
150 g sukker (tilsett 50-75 g sukker mer, hvis du ønsker veldig søte Biscotti)
en klype salt
1 ts bakepulver
2 egg
2 ss Vin Santo eller Marsala (kan sløyfes)
150 g grovhakkede mandler
25 g pinjekjerner (kan erstattes med grovhakkede mandler)
melk til pensling

Sett stekeovnen på 150 grader.
Kle ett stekebrett med bakepapir.
Bland sammen mel, sukker, salt, og bakepulver.
Tilsett egg.
Bland alt godt med hendene til en deig.
Tilsett mandler og pinjekjerner og kna godt.
Del deigen i to like store biter, og trill til pølser, like lange som stekebrettet. Ha gjerne litt mel på bakeunderlaget.
Legg pølsene på stekebrettet, og klem dem litt flate.
Pensle med melk.
Stek midt i ovnen i 30-35 minutter.
Skru av ovnen.
Ta brettet ut av ovnen, og skjær kakene på skrå i ca 2 cm tykke skiver.
Ta kakene litt fra hverandre.
Sett stekebrettet inn i ovnen igjen, og la kakene tørke i restvarmen. La stekeovnsdøren stå på gløtt.
Oppbevar kakene i en tett kakeboks.
Biscotti er fine å servere til kaffe eller dessertvin. :)

2 kommentarer:

  1. Tusen takk!! Gleder meg til å prøve oppskriften, snill du er :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Håper de faller i smak. :) Prøv også med pistasj eller andre nøtter istedenfor mandler.

      Klem
      Svetlana :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...