torsdag 15. november 2012

Hasselbackpoteter

 
Hasselbackpoteter er en fantastisk måte å tilberede poteter på. Jeg er ikke noe særlig glad i kokte hele poteter, potetmos går fint og stekte poteter synes jeg er godt. Disse var midt i blinken for meg som er litt kresen når det gjelder poteter. Potetene var supergode. Sprø på utsiden og myke, men faste inni. Hasselbackpoteter er også morsomme å servere som tilbehør - noe helt annet enn kjedelige kokte poteter. :) Vi pleier ikke å spise så mange poteter til middag, maks 2 små hver. Jeg laget 10 hasselbackpoteter, og det ble for lite!!! Så gode var de. :)
Til 4 trenger du:
 
10-12 faste poteter, gjerne mandel- eller fjellmandelpoteter
smeltet smør
salt og pepper
paprikapulver
revet parmesan
evt. friske urter
 
Sett ovnen på 220 grader varmluft eller 240 over- og undervarme.
Legg bakepapir i bunnen av en langpanne.
Vask og tørk potetene godt.
Jeg har ikke en egnet skjærefjøl til hasselbackpoteter, så jeg gjorde slik: jeg la en potet på en stor skjærefjøl, og to små fjøler på hver side (langside) av poteten. Små fjøler forhindrer deg fra å skjære gjennom poteten.
Skjær potetene i tynne skiver, men ikke helt gjennom.
Smelt smør i en kjele. Jeg har ingen eksakte mengder her. Ta 2-3 ss til å begynne med, så kan du smelte mer etterpå.
Pensle potetene godt både oppå og under. Legg de ferdigpenslede potetene i langpannen.
Stek potetene midt i ovnen i ca 15 minutter. Ta dem ut av ovnen og pensle med smør.
Sett langpannen inn igjen og la potetene steke videre i 15 minutter til.
Ta potetene ut av ovnen igjen, og krydre med salt, pepper og paprikapulver.
Stek potetene i ca 15 minutter til.
Strø over revet parmesan så fort du har tatt potetene ut av ovnen.
Strø over friske urter rett før servering om du vil. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...