lørdag 10. november 2012

Medovik - russisk honningkake

 
Denne herlige honningkaken laget jeg idag til farsdagen imorgen. Min mann villle så gjerne ha denne kaken, og da var det bare å brette opp ermene. :)
Honning har alltid vært populær i Russland. Honning er kjekt å ha hvis du får lyst på noe søtt, men også hvis du blir syk. Varm te med honning kan virke febernedsettende, og en teskje med honning lindrer sår hals mye bedre enn hostesaft eller halstabletter. Hoster du mye, kan du blande honning med olivenolje og smøre halsen og brystet før du går og legger deg, og da kan jeg love deg at du blir bedre neste morgen.
Honning er også en viktig ingrediens i mange matretter og kaker. Medovik ("mjod" betyr honning) er en tradisjonell russisk kake, som består av mange tynne kakebunner og en herlig rømmekrem. Du må bare prøve! Kaken er superenkel å lage, men tar litt tid, ca 2 timer.
Du trenger:
 
Kakebunner:
 
3 ss honning
150 g sukker
70 g smeltet smør
2 egg
revet skall av 1 sitron
400 g hvetemel
2 ts bakepulver
1/2 ts kanel
1 krm malt nellik
 
Krem:
 
600 g seterrømme
50 g sukker
1 ts vaniljesukker
 
en håndfull hasselnøtter eller andre nøtter til pynt
 
Ha honning i en stor glassbolle, og varm opp over vannbad.
Tilsett sukker og smør, og rør godt.
Rør i egg og sitronskall, og rør raskt og godt. Massen må ikke koke ellers vil du få eggerøre.
Sikt sammen det tørre, og rør gradvis inn i honningblandingen.
Ta bollen av varmen, og rør til du har en fin og jevn deig. Det går raskt og du kan fint røre med en spiseskje.
Dekk bollen med plast, og la deigen hvile i kjøleskapet i en time.
Sett stekeovnen på 200 grader.
Ha deigen over på et godt melet bakeunderlag.
Del deigen i 5-6 biter, og kjevle ut hver bit til en rund leiv, ca 24 cm i diameter. Leivene skal være litt tynne. De kommer til å heve under steking.
Leivene skal stekes på bakepapirkledte stekebrett en etter en, ca 5-6 minutter.
Du kan legge de ferdigutkjevlede leivene på bakepapir, og flytte dem over på stekebrett etterhvert som de blir ledige.
Avkjøl bunnene litt på en rist.
Renskjær kantene mens bunnene ennå er lunkne. Bruk en tallerken eller ringen til en springform som mal. Ikke prøv å få kantene til å bli jevne og perfekte. Det er bare fint hvis kantene er ujevne. :)
Ta vare på kakerestene som du har skåret av.
 
Bland sammen ingrediensene til kremen i en bolle, og pisk til sukkeret er oppløst og kremen har stivnet litt. Er du så uheldig og pisker kremen for stiv, kan du blande den med et par ss lettrømme, så får du en fin og luftig krem igjen. :)
 
Da er det bare å finne et passende fat og sette sammen kaken. Ha bittelitt krem i midten av fatet for at kaken skal sitte fast og ikke skli mens du smører krem over bunnene.
Legg den første og gjerne den tykkeste bunnen på fatet. Lag remser av bakepapir og legg under kanten av kaken slik at remsene dekker fatet for å unngå søl når du skal smøre kaken med krem.
Smør bunnen godt med krem. Ikke smør helt ut i kantene. Tyngden av resten av bunnene og kremen vil presse kremen fra midten og ut til kantene.
Legg neste bunn over og fortsett slik.
Til slutt smører du kremen over den øverste bunnen og sidene. Fjern bakepapiret. Nå har du en flott kake med krem rundt hele og et rent fat. :)
 
Og nå skal kaken pyntes.
Rist nøtter i ovnen ved 180 grader i 10 minutter. Gni av mest mulig av skallet, da skallet smaker bittert. Legg gjerne nøttene i et håndkle og gni godt på utsiden. Avkjøl litt, og grovhakk.
 
Finhakk kakerestene, og knus lett med en kjevle. Da får du både noen små og store smuler.
 
Strø kakesmulene på toppen og sidene av kaken. Strø over nøttene.
La kaken stå noen timer i kjøleskapet før servering.
 
Ha en fin farsdag imorgen! :)

13 kommentarer:

  1. Høres utrolig spennende ut. Og siden jeg elsker honning (min morfar var birøkter) må jeg absolutt prøve denne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig! Da vil jeg gjerne høre hva du synes når du har bakt og smakt på kaken. :)
      Lykke til!
      Klem
      Svetlana :)

      Slett
  2. Denne så helt nydelig ut, men for mye melkeprodukter for min del;( Lykke til i kakeutfordringen:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Mona!
      Du kan fint bruke din favorittkrem i denne kaken. Jeg har sett flere oppskrifter på kremer uten melk og/eller med fløteerstatninger på nettet. Det viktigste her er at kremen skal være luftig og ikke så søt og mektig.

      Hilsen
      Svetlana :)

      Slett
  3. Jeg skal lage denne i kveld :)
    Har kikket på oppskriften vell og lenge, og NÅ skal den lages!
    Du skal få beskjed om hvordan det gikk ;)
    (hvor fikk du opprettet denne siden her egentlig? Når jeg forsøker får jeg bare google sin side....den vil jeg ikke ha!)

    Mvh Mette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Mette! Så spennende! Veldig fint om jeg kan få tilbakemelding. :)
      Gå inn på blogger.com. Registrer en google-konto først, hvis ikke du har det fra før, så kan du opprette en blogg etterpå.
      Lykke til!
      Hilsen
      Svetlana :)

      Slett
  4. Nå er kaken laget :) hehe...
    Forløbig ser den langtifra like lekker ut som din da, men det er jo smaken som gjelder :)
    Skal "sprette" den i morgen.

    Mette
    https://plus.google.com/u/0/117280492791023323148/posts

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Mette! Ser at du fikk til å lage deg en google-konto. Så bra!
      Nå er jeg veldig spent på hva du vil synes om kaken. :)

      Hilsen
      Svetlana :)

      Slett
  5. Har nettopp testet den, og....den var bare HELT KNALLGOD!!
    Utseendesmessig ble den langtifra så lekker som din, men...pytt, det er smaken som teller :)
    Tusen takk for hjelp og oppskrift!

    SvarSlett
  6. http://kakemonsteret77.blogspot.no/

    SvarSlett
    Svar
    1. Kaken ble jo veldig fin!!! Det er slik den skal være. :)
      Og jeg er enig med deg, her er det smaken som teller.

      Nå skal jeg bake min andre kake, som jeg skal sende inn til kakekonkurransen til Matbloggsentralen!

      Ha en fin helg!

      Slett
  7. Gratulerer som en av 10 finnalister med denne kaken. Håper du vinner :-) Hilsen Vivian

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Vivian! :)

      Klem
      Svetlana :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...