fredag 2. november 2012

Pain perdu med bringebær og ricotta- og mascarponekrem

 
Pain perdu er en fransk versjon av det vi kaller Arme riddere her i Norge. Pain perdu betyr "fortapt brød" på fransk siden det lages av gammelt brød. Her har jeg laget en litt mer luksuriøs variant av pain perdu med friske bær og herlig krem. Kremen kan også brukes til andre frukt- og bærdesserter, og er en fin måte å bruke opp ricotta og mascarpone på.
Oppskriften har jeg lånt av Gordon Ramsay, men har gjort noen små justeringer.
Til 4 trenger du:
 
125 g ricotta
125 g mascarpone
2 ss sukker
litt sitronsaft
200 g bringebær
25 g usaltet smør
4 rosinbrød-  eller julekakeskiver
2 store egg, sammenvispet
melis til pynt
 
Pisk sammen ricotta, mascarpone, sukker og sitronsaft i en bolle.
Vend inn halvparten av bringebærene. Vær forsiktig.
Smelt smøret i en stekepanne.
Dypp brødskivene i egg, og stek et par minutter på hver side til de er pent brune.
Legg brødskivene over på asjetter.
Fordel kremen over, og pynt med resten av bringebærene.
Sikt litt melis på toppen, og server!
God helg! :)

3 kommentarer:

  1. Hei! Du som har så magen gode oppskrifter på kjeks, har du laget noen gode biscotti som du kan anbefale?
    God helg!

    SvarSlett
  2. Hei!
    Ja, det har jeg. :-) Skal ikke se bort fra at jeg skal bake noen snart. Trenger du oppskriften raskt eller går det bra å vente litt?
    Svetlana :-)

    SvarSlett
  3. Nei eg kan godt vente! Tusen takk Svetlana :-)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...