søndag 18. november 2012

Rødvinsrundstykker

 
Jeg hadde en oppskrift på rødvinsrundstykker som jeg ikke hadde prøvd ennå. Enten hadde jeg ikke tid eller vin. Men denne gangen hadde jeg både passende vin og tid til å bake både brød og rundstykker. Rundstykkene ble veldig gode på smak, men var litt annerledes i konsistensen enn vanlige rundstykker bakt på vann og/eller melk. De hang litt mer sammen, og var kompakte, men samtidig myke. De holder seg veldig godt også.
Rødvinsrundstykker er fine å servere som tilbehør, og vil garantert imponere gjester. Et lite tips: bruk god rødvin med dyp rød farge. Vinen jeg brukte var mer lilla i fargen enn rød, og da ble rundstykkene lillabrune istedenfor rødbrune.
Til 14-16 rundstykker trenger du:
 
50 g gjær
1/2 flaske rødvin
2 1/4 dl lunkent vann
2 ts salt
250 g sammalt rug fin
750 g hvetemel
 
Bland sammen alle ingrediensene i en bakebolle.
Elt godt til du har en glatt og smidig deig, ca 10 minutter i kjøkkenmaskin.
Dekk bollen med plast, og la deigen heve i 1 time.
Ha deigen over på et bakeunderlag og del i 14-16 emner, som du triller til runde eller ovale boller.
Legg rundstykkene på bakepapirkledte stekeplater, dekk til med et kjøkkenhåndkle, og la etterheve i ca 45 minutter.
Stek rundstykkene midt i ovnen ved 220 grader i ca 15 minutter.
Avkjøl på rist.
 
God søndag! :)

2 kommentarer:

  1. Hei igjen:) Den sjokoladekaken uten egg som du la ut på bloggen fredag, Utrolig deilig kake!!:) Tusen takk for oppskrift. Bakte den til min lille tantegutt som hadde bursdag i dag:) Jeg byttet bare ut mel med speltmel da jeg ikke tåler hvete, så ble det en smakebit på meg også;) Tenkte prøve disse rødvins rundstykkene i morgen. Spennende! Ha en fin kveld! Cecilie.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Cecilie!
      Så hyggelig da! :) Jeg har god erfaring med speltmel istedenfor hvetemel i kaker. Funker veldig bra.
      Lykke til med rundstykkene! Håper de faller i smak. :)
      Ha en fin kveld du også!
      Klem
      Svetlana :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...