onsdag 7. november 2012

Tandoori kylling

 
Jeg er veldig glad i indisk mat på grunn av spennende og annerledes ingredienser og smaker. Det er dessverre slik at jeg ikke kan noe særlig om indisk mat, og har i grunn veldig liten erfaring med å både spise på indiske restauranter og lage indisk mat selv. Det betyr at jeg ikke har peiling på hvordan ekte indisk mat skal smake.
Jeg har tidligere laget Nirus chicken tikka masala, som jeg kan anbefale på det sterkeste. Niru er norsk-indisk, og da stoler jeg på at hennes mat smaker riktig. :) Jeg kom over oppskriften på tandoori kylling på Trines Matblogg, og da måtte jeg prøve denne med en gang. Jeg gjorde kun en liten endring: jeg utelot bukkhornskløver. Man skal være forsiktig med bukkhornskløver hvis man har peanøttallergi siden bukkhornskløver kan fremkalle en alvorlig allergisk reaksjon. I tillegg kan bukkhornskløver gi en meget spesiell kroppslukt i opptil flere dager, og dette ønsket jeg overhodet ikke. Retten ble veldig god uten bukkhornskløver, men var litt for snill. Jeg kunne tenke meg en litt sterkere kryddersmak, og skal derfor ha i litt mer krydder neste gang.
Til 4 trenger du:
 
750-800 g kyllingfilet, i biter
 
Marinade:
 
5 dl yoghurt naturell
4 hvitløksfedd, revet eller presset
1 ss revet frisk ingefær
2-3 ss sitronsaft
4 ss smeltet smør eller rapsolje
3 ts tandoori masala
1 ts chilipulver
1 ts garam masala
1/2 ts korianderfrø, knust i morter
1 ss finhakket frisk koriander
1 ts salt
 
Ha kyllingbitene i en bolle.
Bland sammen alle ingrediensene til marinaden, og hell over kyllingbitene.
Dekk bollen med plast eller lokk, og la kyllingen marinere i noen timer, gjerne over natten.
Sett stekeovnen på 225 grader.
Hell kyllingen og all marinaden i en ildfast form, og sett inn i ovnen.
Stek kyllingen i ca 30 minutter. Snu kyllingen etter 15 minutter.
 
Tilbehør:
ris - lag gjerne safranris
raita - HER finner du to typer raita
grønn salat
 
:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...