tirsdag 11. desember 2012

Ostekake med sjokoladebunn og hjemmelaget gelé


Idag har min kjære mann og jeg bryllupsdag! Vi har bestemt at idag blir det ingen matlaging men at vi skal gå ut og spise. Moss har fått en ny kinesisk/japansk restaurant, som heter "Ming". Jeg er ingen ekspert på kinesisk eller japansk, så det spiser jeg helst ute. :) Restauranten har allerede fått mye bra kritikk, og vi måtte bare bestille et bord. Vi gleder oss til ikveld, alle fire! :)
Vi pleier alltid å spise kake på sengen på bursdager, mors- og farsdagen, og bryllupsdagen er ingen unntak. Det var ikke lett å velge kake i år siden jeg hadde lyst på både sjokoladekake og ostekake. Kaken måtte også inneholde lime. Da endte jeg opp med ostekake med limesmak og sjokoladebunn. Denne gangen laget jeg både kjeks og gelé fra bunnen av. Resultatet ble en himmelsk ostekake! Den beste kaken jeg har laget hittil! Du må bare prøve!!!
Her er oppskriften:

Kakebunn:

300 g sjokoladekjeks, oppskriften finner du HER
140-150 g smeltet smør

Ostefyll:

2 dl vann
3 ss sukker
revet skall av 2 lime
saften av 2 lime
6 gelatinplater
3 dl lettrømme
250 g Tine kremost ananas/mandarin eller Philadelphia eller mascarpone
120 g melis
1 vaniljestang
3 dl kremfløte

Gelélokk:

ca 20 jordbær, friske eller frosne (kan erstattes med bringebær)
5 gelatinplater

Pynt:

friske bær
revet limeskall
sjokoladehjerter

Knus kjeksen. Jeg pleier å ha kjeksen i en brødpose og knuse den med kjevle. Smuldre sammen smør og kjeks og ha det i bunnen av en kakeform, 22 cm i diameter. Bruk gjerne Bake It Easy form fra Porsgrunn. Ikke trykk massen ned i formen for da blir bunnen hard. Sett formen i kjøleskapet mens du lager fyllet.

Legg gelatinplatene i kaldt vann.
Kok opp vann, sukker, limeskall og limesaft i en liten kjele.
Løft gelatinplatene opp av vannet (ikke klem ut vannet) og ha i kjelen. Rør til gelatinplatene er oppløst.
Avkjøl geléen til den er kald, men flytende.

Skrap ut frøene fra vaniljestangen.
Pisk sammen rømme, kremost, siktet melis og vaniljefrø (vaniljesukker) til en klumpfri masse.
Pisk kremfløten stiv og pisk kremen inn i fyllet.
Pisk inn geléen i en tynn stråle.
Hell fyllet over bunnen og la dette avkjøles og stivne i kjøleskapet i 4-6 timer eller over natta.

Ha jordbær i en kjele og ha i kaldt vann til det såvidt dekker bærene.
Kok opp og la bærene småkoke under lokk i ca 10 minutter.
Ta kjelen av varmen og la saften trekke til den er lunken.
Sil saften og mål opp 2,5 dl.
Legg gelatinplatene i kaldt vann.
Kok opp den oppmålte saften i en liten kjele. Smak til med sukker.
Løft gelatinplatene opp av vannet (ikke klem ut vannet) og ha i kjelen. Rør til gelatinplatene er oppløst.
Avkjøl geléen til den er kald, men flytende.
Hell geléen over kaken og la den stivne, ca 2-3 timer.
Bruk en skarp kniv eller tynn slikkepott for å løsne kaken fra kakeringen.
Pynt med friske bær, limeskall og sjokoladehjerter eller det du måtte ønske.
Kos deg! :)

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med bryllupsdagen!

    For en fantastisk flott kake, men lurte på om du helte flytende gele over ostemassen? Er det ikke fare for at geleen flyter ned på sidene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja, jeg heller kald, men flytende gele over ostemassen. Ostemassen blir ganske stiv etter å ha stått i kjøleskapet noen timer og sitter godt på sidene slik at kaken blir tett på sidene. Jeg lager gelelokket tykkere enn vanlig gele, som gjør at geleen stivner mye raskere. Den stivner faktisk allerede når du heller den over ostemassen.

      Hilsen
      Svetlana :-)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...