tirsdag 4. desember 2012

Risboller


Risboller er en av julefavoritter hos oss. Disse kan du lage flere uker i forveien og fryse. I år laget jeg risboller med mørk sjokolade med 70% kakao og er veldig fornøyd med resultatet. Bollene smakte mer sjokolade og mindre fett. Prøv du også!
Du trenger:

250 g delfiafett

2 egg
2 dl sukker
1/2 ss vaniljesukker

200 g mørk sjokolade, helst minst 70% kakao
2 ss fløte
3 ss sterk kaffe

100 g puffet ris

Smelt delfiafettet i en liten kjele.

Pisk egg, sukker og vaniljesukker til eggedosis.

Smelt sjokolade og fløte i en liten kjele.
Tilsett kaffe.

Hell delfiafettet  i en tynn stråle i eggedosisen mens du rører.
Rør i sjokoladen.
Vend inn puffet ris til slutt.
Sett bollene med skje i små muffinsformer, og la dem stivne i kjøleskapet.
Kos deg! :)

2 kommentarer:

  1. Takk for en fin oppskrift!
    Jeg har laget disse i dag, og slikking av bollen tyder på at disse er kjempegode!

    Småendringer: Jeg smeltet sjokoladen sammen med fettet (sparte litt oppvask) og hadde kaffen (espresso) rett i eggedosisen. Jeg hadde ikke fløte, så det droppet jeg.

    God jul!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig! Takk for tipset!
      God jul til deg og dine!

      Klem
      Svetlana :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...