torsdag 6. desember 2012

Sjokoladekuler

 
Disse sjokoladekulene har jeg laget til jul de siste 6 årene. Det blir ingen jul uten disse! Originaloppskriften kommer fra Lene, og hun skriver at det ikke blir jul uten disse hos henne heller. Jeg har forandret Lenes oppskrift ved å bytte ut vikingmelk med søt kondensert melk og redusere melismengde.
Jeg lager gjerne sjokoladekulene i begynnelsen av desember. Sjokoladekuler i huset betyr at det snart er jul og hele familien kommer i julestemning.
Det er fantastisk deilig å sette tennene i søte, fete og myke sjokoladekuler. Du må bare glemme alt som heter slanking. Nå er det snart jul og vi skal kose oss uten å tenke på hva og hvor mye vi spiser. Det har jeg bestemt meg for!!! Jeg er lei av å telle kalorier og få dårlig samvittighet hver gang jeg tar et ekstra kakestykke eller sjokoladekule. Nå er det nok, så får jeg heller kjøpe meg nye bukser på nyåret. :)))))) Nå skal jeg spise masse sjokoladekuler - livet er herlig!!! :)
Til ca 40 sjokoladekuler (anbefaler å doble eller tredoble oppskriften :))) trenger du:
300 g smør (ikke margarin)
2 dl søt kondensert melk
4-5 korn frysetørret kaffe (instant kaffe)
100 g original kakao
340 g melis
kokosmasse
Varm smør og melk i en kjele nesten til kokepunktet.
Rør inn kaffe.
Bland kakao og melis i en stor bolle og hell over melkeblandingen.
Rør godt.
Dekk bollen med lokk eller plast og la massen stivne i kjøleskapet over natta. Det går fint å lage massen på kvelden, og la den stå i kjøleskapet til neste kveld.
Ha kokosmasse på et fat.
Jeg bruker ca 1 ss sjokolademasse pr kule. Trill kuler og rull dem i kokos. Mine barn elsker å rulle kulene i kokos.
Oppbevar kulene i kjøleskapet.
Namis! :))))
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...