søndag 16. desember 2012

Vørterkake

 
Denne vørterkaken er supergod - så god at jeg har sluttet å lete etter flere oppskrifter. Kaken inneholder flere spennende ingredienser og smaker, og er passe søt og ikke så syrlig. Den er helt klart min favoritt! Nå har jeg en vørterkake i fryseren, som vi skal kose oss med i jula. Deilig! :)
Oppskriften kommer fra Smakebiten og er vinneren av Matbloggsentralens brødkonkurranse.
Jeg har justert oppskriften ved å redusere vørterølmengden siden jeg hadde kun en 0,33 l flaske, og øke melkmengden tilsvarende. Til 2 kaker trenger du:

75 g gjær
2,7 dl lunken melk
500 g rugmel
1 ts salt
1 ts malt nellik
1 ts pepper
1 dl sirup
3,3 dl lunken vørterøl
100 g sukker
550-600 g siktet spelt (kan erstattes helt eller delvis med hvetemel)
200 g rosiner (kan sløyfes)

sammenvispet egg til pensling

Bløtlegg rosiner i varmt vann.

Smuldre gjæren i en bakebolle.
Tilsett melk og 200 g rugmel og elt til en løs deig.
Dekk bollen med plast og la deigen heve i ca 20-30 minutter.

Tilsett resten av ingrediensene unntatt rosiner, og elt til du har en fast og fin deig, ca 10 minutter.
La rosinene renne av, og elt forsiktig inn i deigen.
Dekk til med plast og la deigen heve i ca 45-60 minutter.

Del deigen i to emner. Form hvert emne til en rund eller avlang kake.
La kakene etterheve under et klede i ca 30 minutter.

Pensle kakene med sammenvispet egg og enten prikk med en gaffel eller skjær noen snitt med en skarp kniv.
Stek kakene nederst i ovnen ved 200 grader i ca 40 minutter.
Avkjøl på rist.

Nytes sammen med godt smør og brunost. :)

*Tips:
- vørterkake er fin å fryse
- du kan lage en vørterkake med og en uten rosiner. Halver rosinmengden og elt inn i deigen etter første heving.

2 kommentarer:

  1. Så kjekt at brødet mitt falt i smak! :)
    Det med øl-mengden har jeg ikke tenkt på, jeg har brukt en flaske og samme mengde melk. Det er en gammel oppskrift så det er mulig flaskene inneholdt 3,5 dl før.. Skal endre litt i oppskriften min.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var fantastisk godt!!! Tusen takk for oppskriften! :)

      Klem
      Svetlana :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...