fredag 25. januar 2013

Créme Brûlée med gresskar


Jeg har fortsatt mye gresskar i fryseren selvom jeg prøver å få brukt det for harde livet. :) Denne gangen laget jeg Créme Brûlée med gresskar og den var aldeles nydelig. Alle gutta i huset elsket den og jeg fikk beskjed om at jeg måtte bruke resten av gresskaret til å lage mer. :) Oppskriften fant jeg hos Natasha og kan anbefale på det sterkeste! Desserten smaker fantastisk godt og er lett og fin i konsistensen. Du må bare prøve!
Til 8 porsjoner trenger du:

3 store egg
120 ml sukker
420 ml kremfløte
240 ml gresskarpure*
1/4 ts kanel

demerarasukker

Sett stekeovnen på 150 grader.

Pisk egg og sukker hvitt.
Varm opp fløten i en kjele nesten til kokepunktet.
Hell den varme fløten over eggene i en tynn stråle, litt etter litt, mens du pisker.
Hell massen gjennom en sil over i en ren bolle med en helletut. Bruk en øse eller skje til å ta opp skummet.
Pisk inn gresskarpure og kanel til slutt.
Finn frem en dyp langpanne. Ha i kokende vann slik at langpanna blir halvfull. Fordel Créme Brûlée over 8 ramekiner eller passende ildfaste former og sett de ned i langpanna.
Legg bakepapir over slik at det dekker formene men ikke hele langpanna. Det er viktig for luftsirkulasjon.
Stek i ca 20-25 minutter. Créme Brûlée skal være ferdig når den ser litt geléaktig ut hvis du rister litt på formen.
Ta formene ut av langpanna, avkjøl litt på kjøkkenbenken og sett dem i kjøleskapet.

Rett før servering strør du 1-2 ss sukker over desserten og karamelliserer sukkeret ved hjelp av gassbrenner.

*Tips: 

- Jeg brukte 500 gram gresskar til å lage 4,5 dl pure. Til denne oppskriften tipper jeg det holder med 300 gram. Smelt et par ss smør i en kjele og ha i gresskar i biter. Rør godt rundt, legg på lokket og la gresskaret surre på lav varme i ca 15 minutter eller til det er mykt. Mos med en stavmikser e.l. til du har en fin pure.

-Créme Brûlée kan også lages dagen i forveien.

God helg! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...