søndag 27. januar 2013

Eltefritt hasselnøttbrød


Jeg har aldri bakt brød med nøtter før og har generelt vært litt skeptisk til det. Da jeg så hasselnøttbrødet til Liv fant jeg fort ut at dette måtte jeg prøve. Oppskriften kommer opprinnelig fra hennes far og det var visst verdens beste brød. Helt enig! Hasselnøttbrød er min nye favoritt!!!
Du trenger:

1/2 ts tørrgjær eller ca 5 gram fersk gjær
5 dl kaldt vann
1 ts salt
et par never grovhakkede hasselnøtter
1 l hvetemel eller 2 dl siktet rug + 8 dl hvetemel
havsalt

Rør alt, unntatt havsaltet, raskt sammen i en stor bolle, dekk til med plastfolie og la deigen heve på kjøkkenbenken i 12-18 timer.
Hell den ferdighevede deigen på et godt melet bakepapir og brett ca 10 ganger. Deigen kan være litt klissete, så det kan være lurt å bruke en stiv slikkepott eller deigskrape til å løfte deigen med.
Sett bakebollen opp ned over deigen og la deigen heve i 2 timer.
Sett stekeovnen på 250 grader.
Finn frem en gryte med lokk og sett gryta på nederste rille i ovnen mens den varmes opp.
Når temperaturen i ovnen har nådd 250 grader, tar du gryta ut av ovnen, løfter bakepapiret med deigen og heller forsiktig ned i gryta.
Strø havsalt over deigen, legg på lokket og sett gryta inn i ovnen.
Stek brødet i 30 minutter.
Ta av lokket og stek brødet i 15 minutter til.
Hvelv ut brødet på en rist og avkjøl.
Oppbevar brødet i et kjøkkenhåndkle.
God søndag! :)

2 kommentarer:

  1. Jeg har laget den idag ( begynte igår ettermiddag). Meget godt og vellykket. Den skal jeg i hvertfall lage flere ganger. Takk for oppskriften!!!
    Hilsen Gill

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig! Tusen takk for tilbakemelding, Gill!

      Hilsen
      Svetlana :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...