lørdag 5. januar 2013

Hjemmelaget peanøttsmør


Jeg hadde en pose med peanøtter i skapet, som jeg begynte å bli lei av å se på hver gang jeg åpnet skapet. Jeg kunne selvfølgelig blandet dem sammen med noen tørkede frukt og andre nøtter og spist dem som snacks, men det fristet ikke så veldig i forhold til all sjokoladen som lå ved siden av. :) Jeg kom plutselig på at jeg kunne lage peanøttsmør, og vips hadde vi peanøttsmør i huset!
Jeg har egentlig ingen nøyaktig oppskrift, men dette trenger du:

peanøtter, usaltet og ristet med skallet på
litt rapsolje eller annen olje
havsalt

Sett stekeovnen på 150 grader.
Ta av det ytterste skallet på peanøttene. Gni av det innerste skallet. Hvis ikke det innerste skallet vil av, venter du med det til etter at du har ristet nøttene.
Legg nøttene på et bakepapirkledt stekebrett og rist dem i ovnen i ca 10 minutter. Pass på at de ikke blir brent.
Ha de varme nøttene i en blender e.l. og kjør til du får en myk og glatt masse. Dette tar litt tid, så bare la blenderen gå. Tilsett noen dråper olje hvis massen virker for tørr. Og så kan du velge om du vil at peanøttsmøret skal være kornete eller kremete. Vil du ha det kremete, kjører du det i blenderen litt mer.
Hell smøret i en passende beholder, og smak til med salt.
Dette peanøttsmøret er veldig nøytralt på smak. Vil du ha det søtere, tilsett litt sukker.
:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...