fredag 18. januar 2013

Kransekake og kransekakestenger


Mine snille, vakre og verdens beste (:)) barn fylte 12 år på tirsdag. Tiden går altfor fort... Alexander er veldig glad i kransekake og min mann er veldig flink til å bake kransekake, så da visste vi hva vi skulle bake til bursdagen. Jeg er ingen stor fan av kransekake og hadde ikke noe forhold til denne kaken før jeg traff min mann. Derfor overlater jeg kransekakebaking til ham og ikke engasjerer meg i det hele tatt bortsett fra at jeg ber om noen få godt stekte stenger. :) Jeg liker dem best når de er godt stekt og ikke er så seige og nesten rå i midten. I følge min mann er dette helt feil, men det er godt at vi er litt forskjellige også. :)
Oppskriften til Rune er til en kransekake (ca 16 ringer) og noen få stenger. Du trenger:

250 g mandler (med skallet på)
250 g skåldede mandler
2-3 L-XL eggehviter
1 ss hvetemel

smør til å smøre formene med
semulegryn til å strø over formene

melisglasur til pynt

Mal mandlene.
Bland alle ingrediensene til en fast men ikke hard deig. Deigen kan fint lages dagen før steking.
Smør og strø kransekakeformer med semulegryn.
Rull deigen til pølser eller bruk kjøttkvern, hvis du har. Legg pølsene i formene. Evt. kan du skjære pølsene i passe lange biter hvis du vil lage stenger.
Stekes ved 200 grader i 8-10 minutter til de såvidt får farge. Følg nøye med.
Ta ringene ut av formene når de er helt kalde.
Pynt ringene med melisglasur og sett opp.
Jeg liker å dyppe kransekakestenger i smeltet sjokolade og strø over kokos eller kakestrøssel.

 
* Tips: kransekaken er fin å fryse, men den bør fryses uten pynt.
 
God helg! :)

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med dagen som var!:) Har selv ei jente på 13, og en gutt på 8! Helt enig, tida flyr avgårde! Man får nyte hver dag som går. Kaka ser god ut;) god helg! Klem cecilie

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Cecilie! Ja, du har helt rett...
      God helg til deg også!

      Klem :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...