mandag 14. januar 2013

Kremet jordskokksuppe med sprøstekt spekeskinke og østerssopp


Denne suppen har blitt en ny suppefavoritt hos meg. Jeg smakte på jordskokksuppe for første gang på Refsnes Gods ifjor høst. Smaken og ingrediensene ble notert med en gang og jeg måtte bare prøve å lage den selv hjemme. Nå har jeg endelig fått kjøpt fine jordskokker og satt sammen en oppskrift som jeg er utrolig fornøyd med. Tror faktisk at jeg ville fått ros av kokken på Refsnes. :)
Suppen ble akkurat sånn som jeg ville ha den: kremet og fyldig, uten å være for tykk og fet, med litt sødme, uten å være for søt. På Refsnes fikk vi servert suppen med sprøstekt bacon og kantareller, men jeg valgte å erstatte baconet med spekeskinke. Jeg skulle så gjerne hatt kantareller til, men det hadde dem ikke i butikken, så jeg endte opp med østers - et godt valg det også. :)
Oppskriften er til 3 middagsporsjoner eller forrett til 6:

1 kg jordskokker
6 dl grønnsaksbuljong
4 dl kremfløte

2 sjalottløk, finhakket
spekeskinke eller bacon, i strimler
østerssopp eller kantareller, i grove biter
smør til steking

friske urter eller hakket gressløk til pynt

Skrell jordskokkene og ha i en kjele sammen med buljongen og fløten.
Kok opp og la suppen småkoke til jordskokkene er møre, ca 20 minutter.
Mos suppen med en stavmikser e.l. til suppen er jevn og fin.
Smak til med salt om nødvendig.
Sett kjelen tilbake på platen og varm opp igjen.

I mellomtiden smelter du litt smør i en stekepanne.
Ha i sjalottløk og stek på lav varme til løken er myk.
Skru opp varmen og tilsett spekeskinke/bacon og sopp. Stek alt raskt under omrøring.

Hell suppen i suppetallerkener og pynt med skinke/bacon, sopp og urter eller gressløk. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...