mandag 21. januar 2013

Laksefilet med ovnsbakte grønnsaker


Bursdagsselskapene til gutta er unnagjort og jeg kan endelig sette meg ned og slappe av. Det har vært mye matlaging og kakebaking de siste dagene og ikke minst masse kos. Det er herlig å få besøk av en kjempefin gjeng svømmere mellom 12 og 15 år som er både høyere og bredere over skuldrene enn meg og er konstant sultne! :) Godteskapet mitt ble tomt på under en time og det var mye godt der! Til og med kjedelige Bixitkjeks gikk unna. Jeg hadde bakt to langpannekaker i tillegg. :) Ja, gutta begynner virkelig å bli store og vi eldre. :)
For å holde oss unge og freshe må vi spise sunt og godt! Jeg er veldig glad i mat som er enkel og som lager seg selv og dagens middag er en av mine favoritter. Retten tar ca en time å lage, men i og med at du ikke trenger å gjøre mer enn å hakke grønnsaker får du tid til andre ting mens formen står i ovnen.
Til 4 trenger du:

4 laksefileter
salt og pepper
evt. tørkede urter

8 poteter, skrelles og skjæres i større terninger
1 gul løk, i skiver
6-8 hele hvitløksfedd med skallet på
1 aubergine, skrelles og skjæres i større terninger
1 squash, i skiver eller store terninger
2 røde paprikaer, i strimler
6 store tomater, delt i 4
olivenolje
salt og pepper
tørkede urter, for eksempel timian, basilikum og oregano
chiliflak
saften av 1/2 sitron
svarte oliven

Sett stekeovnen på 225 grader.

Legg poteter, løk og hvitløk i en langpanne.
Ringle over litt olivenolje og stek midt i ovnen i 15 minutter.

Ta langpannen ut av ovnen og ha i resten av grønnsakene.
Krydre med salt, pepper, urter og chiliflak.
Bland alt godt og ringle over litt mer olje.
Stek grønnsakene i 15 minutter til.

Krydre laksefiletene med salt, pepper og evt. urter og legg på toppen av grønnsakene.
Stek i ovnen i ca 10-15 minutter til laksefiletene er gjennomstekt.

Drypp over sitronsaft, pynt med oliven og server! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...