tirsdag 26. februar 2013

George's tzatziki


Denne tzatziki'en er den beste jeg har smakt hittil enda jeg var litt skeptisk da jeg leste oppskriften til George Calombaris. "Honning og olivenolje? Hva slags smak blir det da?"- tenkte jeg. Smaken var fortreffelig! Og konsistensen var helt perfekt! Du må prøve med en gang! :))
Du trenger:

1 stor agurk eller 2 små
salt
250 ml gresk yoghurt (kan erstattes med tyrkisk)
bittelite revet løk og hvitløk
revet skall av 1/2 sitron
1/2 ts flytende honning
en klype chilipulver
2-3 ss god olivenolje

hakket mynte (kan sløyfes)

Skrell agurken og del i fire på langs. Skjær av frøene og det bløte i midten.
Riv agurken på et fint rivjern. Strø over godt med salt og la agurken renne av seg i et dørslag i ca 30 minutter.
Det står i oppskriften at du skal også la yoghurten renne av seg gjennom et klede, men jeg gjorde ikke det siden den var ganske tykk.
Bland sammen alle ingrediensene i en bolle og tilsett litt mynte.
Ringle over litt ekstra olivenolje før servering for at tzatzikien skal se pen ut. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...