onsdag 6. februar 2013

Hjemmelaget mandelsmør


Mandelsmør er en uunværlig ingrediens i energibarer, som jeg pleier å lage til harde treningsøkter, sykkelritt og svømmestevner. Det har vært veldig vanskelig å få tak i mandelsmør i det siste. Jeg sjekket både helsekostbutikker og store matbutikker og det var kun peanøttsmør og hasselnøttsmør å få tak i. Og så slo det meg at jeg kan lage like bra og helt sikkert sunnere mandelsmør selv! At ikke jeg har tenkt på det før!?! Jeg hadde en pose med mandler i skapet og det ble et kjempegodt mandelsmør på null komma niks. :)
Oppskriften er til et lite glass:

250 g mandler
noen dråper rapsolje
havsalt

Sett stekeovnen på 180 grader.
Legg mandlene på et bakepapirkledt stekebrett og rist midt i ovnen i ca 10-15 minutter. Du kommer til å kjenne det på lukten når mandlene er ferdigristet.
Ha de varme mandlene i en blender e.l. og kjør til du får en myk og glatt masse. Dette tar litt tid, så bare la blenderen gå. Tilsett noen dråper olje hvis massen virker for tørr. Ha i litt salt også. Og så kan du velge om du vil at mandelsmøret skal være kornete eller kremete. Vil du ha det kremete, kjører du det i blenderen litt mer.
Hell smøret i et glass med lokk.

*Tips:

- Jeg brukte mandler med skallet på og smøret fikk en ganske intens mandelsmak, akkurat som mandelsmøret du får kjøpt. Ønsker du en mildere smak, anbefaler jeg at du bruker skåldede mandler eller 50/50.

- Smøret er veldig godt som pålegg til loff og lefser. Sunt er det også! :)

4 kommentarer:

  1. Hmmm...
    Takk for tips.
    Hørtes godt ut : )
    Nå leser jeg boken Fruen av Saronno,
    om blant annet mandeltre og mandellikør,
    og til jul fikk jeg ei flaske
    Disaronno "mandellikør" fra Saronno,
    så da burde vel det neste
    bli å lage mandelsmør : )

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Så gøy å lese kommentaren din. :-) Boken høres spennende ut. Burde kanskje få tak i den jeg også :-). Takk for tipset!

      Hilsen
      Svetlana :-)

      Slett
  2. Dette er utrolig godt. Lager det hele tiden. Prøv også med cashewnøtter og pistasjnøtter :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra, Vegard! Ja, smøret er kjempegodt. Har prøvd med cashewnøtter og det var også veldig godt. :) Takk for tipset!

      Hilsen
      Svetlana

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...