torsdag 7. februar 2013

Panert blomkål

 
Jeg var ikke noe særlig glad i mat da jeg var liten. Jeg var slett ikke kresen eller bortskjemt men mat var aldri godt. Jeg var sjelden sulten og min mor var svært fortvilet... Likevel hadde jeg noen få matfavoritter og panert blomkål var en av dem. Jeg har aldri laget retten selv før for jeg har rett og slett glemt den. Jeg kom på det da jeg stod på Meny og stirret på blomkål og lurte på om den skulle bli med meg hjem. :)
Vi er ingen store blomkålelskere, sikkert fordi vi har fått servert for mye ihjelkokt blomkål, men denne retten ble virkelig godt mottatt her i huset. Prøv du også!
Til 4 trenger du:
 
1 blomkål, skåret i buketter
3 egg
salt og pepper
griljermel eller Buddy's panering
rapsolje til steking
 
Kok opp vann i en kjele, og la blomkålbukettene trekke i 3-4 minutter. Hell av vannet.
Visp eggene lett sammen og krydre litt med salt og pepper.
Varm opp olje i en stor stekepanne.
Vend blomkålbukettene i egg og deretter i griljermel/panering og stek på middels varme til de er gyllenbrune. Smak gjerne på en før du tar stekepanna av varmen. Blomkålen skal være mør, men samtidig ha litt tyggemotstand.
Panert blomkål kan serveres som den er til for eksempel lunsj, eller som tilbehør til både fisk og kjøtt.
:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...