onsdag 20. februar 2013

Sjokoladefondant med safraniskrem

 
Min fantastiske mann og jeg har forlovelsesdag idag. Dagen feires hvert år selvom vi er godt gift. Barna spurte meg en dag: "Mamma, synes ikke du at det er litt tullete at dere har så mange kjærestedager å feire?". "Det er jo koselig å ha noe å feire innimellom, og så er det veldig fint å ha en unnskyldning for å spise noe søtt",- svarte jeg. :) Da var det helt i orden med sånne tullete kjærestedager. :)))
Rune bestilte sjokoladefondant og ikke hvilken som helst, men etter oppskriften til Gary Mehigan. Jeg er litt usikker på om han slår min helt Gordon Ramsay, men god var den. Gordon's oppskrift kommer senere her på bloggen. Jeg laget også safraniskrem til sjokoladefondanten og den ble supergod. Jeg begynte plutselig å tenke på jul og lussekatter - ikke så rart med den intense og gode safransmaken. Du må ikke ha safraniskrem til sjokoladefondant. Det var bare en idè jeg fikk. Vaniljeis eller krokanis er en perfekt følge til fondanten.
Konsistensen på sjokoladefondanten er nesten viktigere enn smaken. Jeg har lært at den skal være tyktflytende inni, men ikke så tynn som sjokoladesaus. Jeg tror jeg fikk til den riktige konsistensen, men jeg må innrømme at jeg måtte steke en og en fondant for å finne riktig steketemperatur og -tid. Desserten er perfekt å lage dagen i forveien. Det tar deg ca 30 minutter. Og så tar du formene ut av kjøleskapet et par timer før servering og setter inn i ovnen rett før servering. Enklere blir det ikke!
Til 6 porsjoner trenger du:
 
mykt smør til smøring av formene
kakao til å strø formene med
6 ramekiner eller hjerteformer e.l.
 
200 g mørk sjokolade, minst 70% kakao, grovhakket
100 g usaltet smør, i terninger
4 egg
4 eggeplommer
100 g sukker
150 g siktet hvetemel
 
melis til pynt
 
Smør ramekinene godt med smør og strø med kakao.
 
Smelt sjokoladen og smøret over et vannbad. Hell i en større glassbolle. Avkjøl litt.
Pisk egg, eggeplommer og sukker med mikser på høy hastighet til massen har blitt lys og luftig og har doblet seg i volumet.
Vend eggemassen forsiktig inn i sjokoladen.
Vend inn melet. Bruk slikkepott og rør forsiktig til alt er godt blandet. Få med sjokoladen i bunnen.
Fordel massen i ramekinene. Fyll dem helt opp.
 
Skal du spise fondanten med en gang steker du den ved 180 grader i 8-9 minutter.
Skal du spise den dagen etter dekker du ramekinene med plastfolie og setter i kjøleskapet. Ta ramekinene ut av kjøleskapet et par timer før desserten skal spises. Stek fondantene ved 200 grader i 8-9 minutter.
Prøvestek gjerne en fondant og sjekk om den er riktig stekt.
Løsne fondanten forsiktig øverst rundt kanten og hvelv rett på desserttallerken.
Sjokoladefondant skal spises varm.
Dryss over litt melis før servering.
 
Safraniskrem:
 
3 dl H-melk
4,5 dl kremfløte
en god klype safran
3 ss flytende honning
revet skall av 1 sitron
100 g sukker
5 eggeplommer
 
Kok opp melk, fløte, safran og honning i en kjele. Tilsett revet sitronskall. Ta kjelen til side og la det trekke i 20 minutter under lokk.
Pisk sukker og eggeplommer hvitt.
Tilsett melkeblandingen i eggemassen, en øse av gangen, og rør med en visp hele tiden.
Hell blandingen i en kjele og varm opp under omrøring til blandingen når 80 grader.
Hell over i en glassbolle og avkjøl.
Kjør ismassen i iskremmaskin til isen er ferdig. Hos meg tok det 50 minutter.
 
Det er også godt å servere sjokoladefondant sammen med bærcoulis. Alternativt kan du gjøre som jeg gjorde. Jeg smeltet bringebærgelé på lav varme og serverte den som saus. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...