lørdag 23. mars 2013

Enkel suppe med pasta og frikadeller


Denne enkle, men gode suppen er pappas spesialitet. Mamma laget også en lignende suppe som var brukt som "forkjølelsesmedisin". Jeg hadde mye halsbetennelse da jeg var liten. Mamma var alltid hjemme sammen med meg og tvang meg til å drikke varm melk med honning (stakkars planter på rommet mitt :) og skylle halsen med ekle urteblandinger. Mamma hadde nemlig ingen tro på antibiotika, men jeg ble alltid frisk etter 3 dager med "tortur". :) Heldigvis. :) Det første hun alltid laget da jeg var syk var kyllingsuppe. Hun kokte kylling først og så laget hun suppe på kyllingbuljong for å så skjøre kyllingkjøttet i biter og putte masse kjøtt i min tallerken. Jeg måtte spise masse for å bli frisk, feber eller ikke, men spise måtte jeg. Suppen var god den, men den kokte kyllingen var ikke helt min greie. Jeg merker at jeg rynker noe veldig på nesen nå som jeg skriver dette. :)
Pappas suppe var mye bedre! Den var med frikadeller, myke og saftige. Jeg hadde en pose med kjøttboler igjen etter å ha laget en diger ladning med pelmeni og da kom jeg på at jeg kunne lage pappas suppe. Jeg må innrømme at det var min mann som laget den. Jeg skrev ned oppskriften før jeg dro på jobb og suppen var klar da jeg kom hjem. Flinke gutten. :)
Til 4 trenger du:

olivenolje/smør til steking
4 gulrøtter, strimlet eller finhakket
1 gul løk, hakket
2-3 hvitløksfedd, hakket (kan sløyfes)
1/2-1 rød chili, finhakket (kan sløyfes)
1,5 - 2 l kyllingbuljong
400-500 g kjøttboller/frikadeller, oppskriften finner du HER
salt og pepper

ca 200 g kort pasta, gjerne risoni

Kok pasta etter anvinsing på pakken. Ikke kok pasta sammen med suppen for da blir den grumsete. Hell av vannet når pastaen er ferdigkokt og skyll den i kaldt vann.

Stek gulrøtter, løk, hvitløk og chili i olje eller smør i en kjele, til gulrøttene begynner å mykne litt.
Ha i buljongen og la suppen småkoke i ca 15 minutter. La kjøttbollene koke med de siste 4 minuttene hvis de er ferske eller 5 hvis de er frosne.
Smak til med salt og pepper.
Rør inn pastaen og varm opp suppen på nytt.
Server sammen med godt brød. :)

*Tips: ha 3-4 poteter i terninger i suppen hvis du ønsker en fyldigere suppe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...